سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
تولید و رونمایی از کتاب‌های فاخر با موضوع ایثار و شهادت در سال 1400

رونمایی از کتاب «حافظان مکتب شهید سلیمانی»، رونمایی از 15 عنوان کتاب ترجمه شده به انگلیسی نشر شاهد، رونمایی از دو کتاب با موضوع ایثار و زیست اخلاقی و ایثار و آموزه‌های قرآنی و نهج‌البلاغه و برگزاری مسابقه ملی «کوکب هدایت» برگرفته از وصیت‌نامه امام (ره)، ازجمله برنامه‌های فرهنگی بنیاد شهید در سال جاری است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری تشریح برنامه‌های فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران در سال 1400، پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه 28 اردیبهشت‌) با حضور سردار یعقوب سلیمانی؛ معاون فرهنگی و آموزشی و جمعی دیگر از مدیران ارشد بنیاد در مجتمع فرهنگی شهید رسول‌زاده برگزار شد.
 
سلیمانی در ابتدای این نشست با اشاره به در پیش‌ بودن سالروز آزادی خرمشهر، بیان کرد: سالروز آزادی خرمشهر، به‌عنوان روز افتخار و غرور ملی همه ایرانیان است. پس از فتح خرمشهر، نگاه دنیا به جمهوری اسلامی متفاوت شد. به فرموده امام خمینی (ره)، فتح خرمشهر، فتح خاک نبود، بلکه فتح ارزش‌های اسلامی بود. یاد محمد جهان‌آرا و همه شهدایی را که در راستای تحقق این حماسه بزرگ نقش‌آفرینی کردند، گرامی می‌داریم.
 
وی افزود: اکنون 39 سال از عملیات بیت‌المقدس و فتح خرمشهر می‌گذرد. بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز به این مناسبت، 39 برنامه محوری با چند هزار اجرا در سراسر کشور، برنامه‌ریزی کرده است. «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» به‌عنوان شعار سال 1400 از سوی مقام معظم رهبری انتخاب شد. در مجموعه بنیاد شهید در بخش تولیدات محصولات فرهنگی، طرح‌ها و برنامه‌های تحولی منطبق با این شعار و نیاز مخاطبان، برنامه‌ریزی شده است.
 
معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به برخی از مهم‌ترین برنامه‌های این نهاد با توجه به مناسبت‌های خرداد، گفت: برگزاری چهارمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران و شهدای فتح خرمشهر، برگزاری یادواره‌های ویژه ایثارگران و شهدای فتح خرمشهر، دیدار با خانواده‌های شهدا و جانبازان، اعزام پیام‌آوران ایثار به سراسر کشور، برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی به‌صورت فیزیکی و مجازی، تولید و پخش نماهنگ، برگزاری همایش سرود ایثار، برگزاری جلسات هم‌اندیشی با نهادهای انقلابی، گرامیداشت شهدای حاج عمران و فتح خرمشهر در لرستان، افتتاحیه جشنواره ملی عکس ایثار در استان فارس و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای 15 خرداد در کنگره‌های استانی، برخی از این برنامه‌هاست.
 

سلیمانی ادامه داد: رونمایی از کتاب «حافظان مکتب شهید سلیمانی»، برگزاری وبینارهایی با رایزنی‌های فرهنگی ایران و رونمایی از 15 عنوان کتاب ترجمه شده به انگلیسی نشر شاهد در حاشیه این وبینارها، انعقاد تفاهم‌نامه با جهاد دانشگاهی و رونمایی از دو کتاب با موضوع ایثار و زیست اخلاقی و ایثار و آموزه‌های قرآنی و نهج‌البلاغه، برگزاری مسابقه ملی «کوکب هدایت» برگرفته از وصیت‌نامه امام (ره)، رونمایی از نرم‌افزار چندرسانه‌ای «امیر ایرج رستمی»، رونمایی از آثاری در قالب موسیقی و مشارکت در جشنواره‌های بین‌المللی، برخی دیگر از برنامه‌های بنیاد با توجه به مناسبت خردادماه است.
 
وی در ادامه درباره برنامه‌های ویژه و اولویت‌دار بنیاد شهید در سال 1400، اظهار کرد: جمع‌آوری خاطرات والدین شهدا ازجمله برنامه‌هایی است که معاونت فرهنگی بنیاد شهید در قالب طرح «اسناد افتخار»، اهتمام ویژه‌ای به انجام آن دارد. بیش از 50 هزار و 500 نفر از والدین شهدا هنوز خاطراتشان ثبت نشده است. جمع زیادی از جانبازان 70 درصد که شهدای زنده هستند نیز هنوز خاطراتشان ثبت و ضبط نشده است. ثبت خاطرات والدین شهدا و جانبازان، می‌تواند همچون گنجینه‌ای برای نسل‌های آینده باشد.
 
معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران، تحول و نوآوری در برنامه‌ها را از دیگر اولویت‌های بنیاد در طرح‌‌ریزی و اجرای برنامه‌های پیش‌رو دانست و گفت: ارتقای سطح کمی و کیفی برنامه‌های قرآنی، حمایت از تولید، بازتولید و انعکاس مفاهیم ایثار و شهادت در قالب آثار فاخر ادبی و هنری، هوشمندسازی و تقویت بنیه علمی جامعه ایثارگران و نخستین اجلاس سراسری سه هزار پیام‌آور ایثار، برخی دیگر از برنامه‌های پیش‌روی بنیاد هستند که با نگاه تحولی طراحی و اجرا می‌شوند.
 
سلیمانی در پایان، تصریح کرد: طرح «روز ملی جهاد، مقاومت، دفاع، ایثار و شهادت» مدتی پیش از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به بنیاد شهید سپرده شد که با مشارکت دیگر نهادها، برنامه‌ریزی و طراحی صورت گرفت و برای تصویب به شورا ارائه شده است.


دومین جشنواره کتاب در حوزه ایثار و شهادت برگزار می‌شود
رحیم نریمانی؛ مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید نیز در این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا، درباره جزئیات طرح «اسناد افتخار»، گفت: در بحث ساماندهی این طرح، یکی از برنامه‌های ما این است که تاریخ شفاهی و خاطرات جانبازان 70 درصد و والدین شهدا را جمع‌آوری و ثبت کنیم. تاکنون 33 هزار خاطره جمع‌آوری شده و جمع‌آوری دیگر خاطرات نیز از اولویت‌های مهم ما است. این خاطرات به‌زودی تحت‌وب در اختیار عموم و پژوهشگران قرار خواهد گرفت.
 
وی همچنین بیان کرد: عکس‌های 230 هزار شهید در مرکز اسناد بنیاد موجود است که درنظر داریم این عکس‌‌ها را در قالب استیکر طراحی و در بین کاربران فضای مجازی توسعه دهیم. برگزاری اولین جشنواره بازی‌های کامپیوتری با موضوع ایثار و شهادت، دومین جشنواره کتاب در حوزه ایثار و شهادت و دومین جشنواره اینفوگرافیک در حوزه ایثار و شهادت نیز از برنامه‌های پیش‌روی ما هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها