چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۲
«آمنه بنت وهب» صفات برجسته اخلاقی به فرزندش پیامبر(ص) منتقل کرد

آیت الله ناصر مکارم شیرازی با تجلیل از مقام «آمنه بنت وهب» و با اشاره به اینکه مادر پیامبر در بین مردم شناخته شده نیست، تصریح کرد: «آمنه بنت وهب» صفات برجسته اخلاقی به فرزندش پیامبر(ص) منتقل کرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب یران(ایبنا) در قم، آئین اختتامیه کنگره «بزرگداشت آمنه بنت وهب» با حضور آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، آیت الله احمدعابدی دبیر علمی کنگره و با پیام تصویری آیت الله ناصر مکارم شیرازی برگزار شد
 
آیت الله مکارم با اشاره اینکه عده‌ای مادر پیامبر را در حد یک اسم می‌شناسند، گفت: عده‌ای اسم آمنه بنت وهب مادر پیغمبر را نشنیده‌اند؛ بعضی هم شنیده‌اند اما به همین اندازه که مادر پیغمبر اکرم بود و بیش از آن هیچ خبری ندارند، در حالی که این زن دارای صفات برجسته اخلاقی بود و این صفات برجسته را به فرزندش پیغمبر اکرم (ص) منتقل فرمود.
 
وی اضافه کرد: حضرت آمنه بنت وهب زنی با تقوا، دارای صفات برجسته و شخصیتی ممتاز بود و همین صفات را به فرزندش پیغمبر (ص) منتقل کرد.
 
این مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: آمنه بنت وهب زنی است که در میان جامعه ما چندان شناخته شده نیست و این کنگره ان شاء الله کمک می‌کند که او  بیشتر شناخته شود و مزایای اخلاقی، فکری و صفات برجسته او را بزرگ کند.
 

در ادامه آیت‌الله سیدمحمد سعیدی با اشاره به اینکه این بانویی بزرگ فخر عالم است و قبرش مورد غضب دشمنان اهل‌بیت( ع) قرار دارد، بیان کرد: قبر حضرت آمنه(س)، مورد بی‌احترامی قرارگرفته، همان‌گونه که در زمان جاهلیت کفار قریش این‌چنین بودند. امید است با قیام مؤمنین و مسلمین، آثار ارزشمند و انسان‌سازی که دشمنان اهل‌بیت کمر به تخریب آن بسته‌اند، بازگشایی شود و مردم آن را بشناسند و معرفت خود را ابراز کنند.

امام‌جمعه قم تصریح کرد: با برگزاری کنگره حضرت آمنه(س)، به‌خصوص رسالت بانوان و دختران جامعه در قبال معرفی ایشان افزایش می‌یابد.
 
آیت‌الله سعیدی با بیان اینکه عظمت حضرت آمنه با توجه به مقام مادری ایشان به مقام نبوت، بسیار باید موردتوجه باشد، یادآور شد: اولیای خدا به‌خصوص اشرف انبیا و فرستاده‌های برجسته وقتی درجایی سکونت داشتند و یا درجایی قدم می‌گذاشتند، آن محل به برکت وجود آن‌ها، مقدس می‌شد. نمونه این قدمگاه‌ها و محل‌ها را در طول تاریخ می‌بینیم، ازجمله مقام حضرت ابراهیم در کنار کعبه که جایگاه آن، در قرآن کریم تجلیل شده است.
 
وی بیان کرد: وجود حضرت آمنه(س) ، عهده‌دار پرورش و حفظ پیامبر(ص) بوده است و وقتی برای قدمگاه ارزشی قائل هستیم، قطعاً برای وجود ایشان که موجب پرورش و رشد حضرت محمد(ص) بود ارزش والایی قائلیم.
 
تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) گفت: نقش والای حضرت آمنه(س) در پرورش و تربیت حضرت رسول(ص)، ستودنی است، ایشان فرزندش را در عام‌الفیل به دنیا آورد، یعنی در دوران نابودی ابرهه و این پیام مهمی در نابودی ظلم و ستم و دین‌ستیزان دارد.

وی گفت: امروز حکام مرتجع منطقه وقتی دشمنان نقشه برای نابودی مسلمین می‌ریزند از موضع ضعف و ذلیلانه وارد می‌شوند اما دیدیم خداوند، امام(ره) را برای نجات امت حفظ کرد.

این استاد حوزه علمیه افزود: نقش مهم حضرت آمنه(س) در تربیت فرزند، درس‌آموز است، ضمن اینکه باید از مقام پدر رسول گرامی نیز به‌خوبی تجلیل شود. وقتی عبدالله به دنیا آمد قرار بود قربانی شود اما به اذن الهی یک‌صد شتر درراه خدا به‌جای ایشان قربانی شد.
 

در بخش دیگری از این اختتامیه آیت الله احمدعابدی دبیر علمی کنگره گفت: راجع به این بانوی بزرگ اسلام کمتر مطلب گفته و شنیده‌شده است و زمانی که تولیت حرم بانوی کرامت دستور ورود به بررسی این موضوع را صادر کرد اطلاعات چندانی وجود نداشت اما خوشبختانه بعد از ۲ سالی که راجع به حضرت آمنه(س) پژوهش و تحقیق‌شده گنجینه گران‌بهایی از کتب و مقالات جمع‌آوری و کتابت شده است.
 
دبیر علمی کنگره حضرت آمنه(س) یادآور شد: با تلاش محققان در قالب کنگره بزرگداشت حضرت آمنه(س)، هر محققی بخواهد در خصوص ایشان تحقیقی کند باید به گنجینه علمی این کنگره مراجعه داشته باشد.
 
آیت الله عابدی تأکید کرد: امروز متأسفانه با وهابیتی مواجه هستیم که در کتب دینی خود نسبت به والدین رسول گرامی اسلام اهانت‌های فراوانی را انجام داده‌ و راه و روش کفار قریش را در پیش‌گرفته است. این بانوی بزرگوار کمالات بسیار فراوانی دارد و فقط یکی از اثرات وجودی حضرت، متولد شدن خورشید عالم هستی از دامن پاک ایشان است.
 
وی تصریح کرد: آثار و کمالات حضرت آمنه(س) جاودانه تاریخ است و در میان تمام زنان قریش بانویی بهتر برای ازدواج با پدر گرامی رسول خدا وجود نداشته است.
 
آیت الله عابدی گفت: حضرت عبدالمطلب در وصف حضرت آمنه(س) می‌فرماید ایشان متدین، عفیفه، پاک‌دامن، نجیبه، طاهره و مطهره و یک انسان عاقل بودند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها