سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴
حضرت ابوطالب(ع) شخصیتی اسلامی و تاریخی است

آیت الله مکارم شیرازی در همایش حضرت ابوطالب حامی پیامبر(ص) با اشاره به اینکه ما به حضرت ابوطالب(ع) رنگ شیعی نمی‌دهیم، گفت: نگاه ما به حضرت ابوطالب(ع) اسلامی و تاریخی است تا دشمنان به این بهانه دست به تخریب این شخصیت مهم و اثرگذار تاریخ اسلام نزنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب حامی پیامبر(ص) با پیام تصویری حضرت آیت الله مکارم شیرازی و سخنرانی آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری عضو مجلس خبرگان رهبری و  حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن اختری رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در سالن قدس مجتمع عالی امام خمینی(ره) در قم برگزار شد. 
 
در پیام این این مرجع تقلید شیعیان آمده است در روایات اسلامی نسبت به ایمان حضرت ابوطالب(ع) تاکیدات زیادی شده است و شکی در ایمان او وجود ندارد. ساخت آثار هنری و مستندهای قوی و مستدل سبب می‌شود تا شخصیت حضرت ابوطالب(ع) از مظلومیت کنونی خارج شود.
 
 
آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرده است: ما به حضرت ابوطالب(ع) رنگ شیعی نمی‌دهیم بلکه به آن با نگاه اسلامی و تاریخی نگاه می‌کنیم تا دشمنان به این بهانه دست به تخریب این شخصیت مهم و اثرگذار تاریخ اسلام نزنند. به دلیل حمایت‌های مهم وی از پیامبر اعظم(ص) در دوران سخت صدر اسلام، ما به حضرت ابوطالب(ع) علاقه وافری داریم.
 
آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در بخشی از این برنامه گفت: عوامل متعددی در خصوص دلایل موفقیت پیامبر(ص) در تبلیغ و گسترش دین اسلام بیان شده که هر کدام از آنها به نوبه خود قابل اثبات و دفاع است. امدادهای غیبی، آیات قرآن کریم و اخلاق نیکو و پسندیده پیامبر گرامی اسلام از عواملی است که سبب گرایش توده های مردم و مشرکان به وی شد.
 
وی اضافه کرد: وجود امدادهای غیبی، قرآن کریم و اخلاق نیکوی پیامبر گرامی اسلام در توسعه اسلام موثر بود اما برای عملیاتی کردن اهداف پیامبر اعظم(ص) نیاز به یک حامی در برابر کینه‌های بی‌پایان کفار و قبیله‌گرایی جزیره العرب بود که این نقش را حضرت ابوطالب(ع) ایفا کرد.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: حضرت ابوطالب(ع) قبل و بعد از بعثت از پیامبر(ص) حمایت کرد و حمایت از پیامبر گرامی اسلام به معنای حمایت از توسعه اسلام است و این دو مساله قابل تفکیک از یک دیگر هستند. اینکه حضرت ابوطالب(ع) تمام عمر و مال خود را صرف حمایت از پیامبراعظم(ص) کرد به وضوح نشان از ایمان راسخ وی به دین اسلام و آموزه‌های رسول گرامی اسلام است.
 
امام جمعه قم حمایت‌های بی‌دریغ حضرت ابوطالب(ع) در گسترش اسلام در روزگار سخت صدر اسلام را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: پیامبر اسلام بعد از رحلت حضرت ابوطالب با سختی‌ها و دشواری‌های بی‌شماری از جانب قریش مواجهه شد. به گفته ابن ابی الحدید از علمای مهم اهل سنت اگر حضرت ابوطالب(ص) و فرزندش حضرت علی(ص) نبودند هرگز قامت اسلام به این شکل استوار نمی‌ماند.
 
رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: پیام‌ها و اقدامات حضرت ابوطالب(ع) به جامعه امروز را می‌توان در کفالت از ایتام، حمایت‌های خانوادگی، حمایت فرهنگی، حمایت سیاسی در برابر جبهه استکبار، دفاع از حریم اهل بیت(ع) و حمایت اقتصادی عملیاتی کرد.
 
حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن اختری رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) بیان کرد: نعمت دین و هدایت انسان تنها نعمتی است که خداوند متعال نسبت به اعطای آن به نوع بشر منت گذاشته و تاکید زیادی بر روی آن شده ‌است.
 
اختری تاکید کرد: هدف مجمع جهانی اهل بیت(ع) در برگزاری این همایش این بوده که آثاری بتواند تولید کند که برای معرفی حضرت ابوطالب(ع) اطمینان بخش و قابل ارجاع باشد.
 
رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: حضرت ابوطالب(ع) و حضرت خدیجه کبری(س) دو شخصیتی هستند که جان و مال خود را فدای پیشرفت گسترش اسلام کردند و به همین منظور پیامبر گرامی اسلام(ص)‌ همیشه بر این دو شخصیت بزرگ تاریخی علاقه خاص داشتند.
 
این استاد حوزه علمیه عنوان کرد: امروز لازم است با هر امکانی که در دست داریم واقعیت‌های تاریخی خود را اثبات کنیم و این مساله منافاتی با وحدت اسلامی ندارد بلکه دفاع از اعتقادات خود در برابر خط فعال تحریف است که در تمام جهان رایج و معقول است.
 
حجت الاسلام والمسلمین محمد حائری شیرازی دبیر همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) حامی پیامبر اعظم(ص) نیز طی گزارشی از این همایش، گفت: این همایش از اواخر سال ۹۵ توسط مجمع جهانی اهل‌بیت شروع شد و قرار بود اسفندماه سال گذشته اختتامیه آن برگزار شود که به خاطر شیوع ویروس کرونا یک سال به تاخیر افتاد.
 
حائری شیرازی افزود: در بخش علمی همایش حدود ۶۰۰ چکیده مقاله به زبان‌های مختلف از کشورهای گوناگون به دبیرخانه همایش ارسال شده‌است. همچنین با بیش از ۲۰۰ شخصیت علمی و بین المللی از فرق و مذاهب مختلف اسلامی پیرامون شخصیت حضرت ابوطالب(ع) مصاحبه های علمی صورت گرفته‌است و در برگزاری این همایش اندیشمندانی از بیش ۳۶ کشور جهان همکاری و تعامل مستقیم داشتند.
 
دبیر همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع) حامی پیامبر اعظم(ص) بیان کرد: حضرت ابوطالب(ع) یکی از شخصیت‌های برجسته و مهم در مبحث مقاومت اسلامی‌اند‌ و به همین جهت علما و مفتیان اهل‌سنت و دانشگاه الازهر تعامل و همکاری مطلوبی با دبیرخانه این همایش داشتند.
 
وی گفت: در بعد هنری همایش، آثار فاخری در حوزه نقاشی، خوش‌نویسی، پوستر، تواشیح، سرود و... تولید و همچنین در بخش کودک و نوجوان این همایش نیز حدود ۲ هزار اثر در قالب‌های مختلف هنری به دبیرخانه ارسال شده‌است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها