یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۸
کتابخانه‌های آستان قدس در 9 ماه از کرونا پذیرای 520 هزار نفر بودند

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی امسال، طی 9 ماه گذشته، پذیرای 520 هزار نفر در کتابخانه‌ها بودیم و 324 هزار جلد کتاب را به امانت داده‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در نشست خبری که امروز با حضور اصحاب رسانه، در محل سالن کنفرانس این سازمان برگزار شد، کتابحانه‌های رضوی را پیشران تحقق مرجعیت علمی در آستان قدس رضوی خواند و گفت: طبق تاکیدات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب مبنی بر گسترش علم، پژوهش، معنویت و اخلاق، توسعه کتابخانه و گسترش فرهنگ کتابخوانی زمینه ساز تحقق مرجعیت علمی در آستان قدس رضوی است و این آستان برنامه‌هایی مدون در راستای تحقق اهداف گام دوم انقلاب دارد.
 
حسینی ضمن بیان دستاورد موزه‌های رضوی و معرفی گنجینه رضوی به مخازن جدید کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اشاره کرد و گفت: مخازن جدید سازمان، در جوار کتابخانه مرکزی، به مساحت حدود 9 هزار مترمربع آماده‌سازی شده و برای رعایت استاندارهای لازم، در راستای نگهداری منابع سازمان که در واقع گنجینه فرهنگی و میراث مکتوب جهان اسلام و ایران است، در حال تجهیز و آزمایش سیستم‌ها هستیم.
 
وی ادامه داد: تاکنون قریب به 500 هزار منبع چاپی به مخازن ارسال شده که حدود 350 هزار منبع آماده‌سازی و منتقل شده است و همچنین حدود 20 هزار کتاب به 12 مرکز اهدا شده که از جمله این مراکز، نهاد کتابخانه‌های عمومی استان خراسان شمالی است که 15 هزار نسخه کتاب، برای روزآمدسازی منابع 62 کتابخانه این استان، ارسال شده است.
 
اجرای «پیک دانش» در کتابخانه مرکزی آستان قدس
حسینی افزود: کتابخانه سیار آستان قدس رضوی تاکنون 252 هزار نسخه به بیش از 520 مرکز ارائه کرده است که در سال 99 با توجه به شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌های ایجاد شده، تاکنون حدود 52000 نسخه کتاب به 23 سازمان و نهادهای فرهنگی اهدا و یا به صورت امانت بلند مدت تقدیم شده است.
 
رئیس سازمان کتابخانه‌های رضوی همچنین افتتاح 2 کتابخانه را از دیگر دستاوردهای این سازمان برشمرد و گفت: کتابخانه حضرت معصومه (س) به‌عنوان پنجاه و هفتمین کتابخانه آستان قدس رضوی در کشور و بیست و یکمین کتابخانه در شهر مشهد، واقع در شهر رضویه، بلوار امام رضا (ع)، امام رض (ع)، طبقه فوقانی مکتب حضرت معصومه (س) با 250 متر زیر بنا و حدود 5500 نسخه منبع شامل بخش‌های مختلف و کتابخانه مسجد پنج تن به‌عنوان پنجاه و هشتمین کتابخانه آستان قدس رضوی در کشور و بیست و دومین کتابخانه در شهر مشهد، واقع در بلوار شهید نامجو با 250 متر زیر بنا دارای حدود 5500 نسخه طی سال جدید به جمع کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی افزوده شده است.

وی، طرح پیک دانش را دیگر فعالیت کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در راستای تسهیل ارائه خدمات به مخاطبان خود در ایام کرونایی برشمرد و گفت: با عضویت در این طرح، اعضا می‌توانند با سفارش کتاب به صورت تلفنی و یا از طریق شبکه‌های اجتماعی کتاب‌های مورد تقاضا را درب منزل و بدون مراجعه حضوری، دریافت کنند.   

حسینی تصریح کرد: با وجود شرایط کرونایی، با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، امسال طی 9 ماه گذشته، 520 هزار نفر را در کتابخانه‌ها پذیرا بودیم و 324 هزار جلد کتاب را به امانت داده ایم.

دستاوردهای کتابخانه دیجیتال رضوی
حجت الاسلام والمسلمین سید جلال حسینی در بخش دیگری از سخنان خود به دستاوردهای کتابخانه دیجیتال رضوی اشاره کرد و گفت: ایجاد پایگاه تخصصی انقلاب اسلامی در سامانه کتابخانه دیجیتال با حدود 20 هزار منبع دیجیتال از قبیل کتاب چاپی، مقاله، عکس، بریده جراید و .... در موضوع انقلاب اسلامی از جمله دستاوردهای سازمان است که به زودی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
 
ایجاد پایگاه تخصصی نشریات دیجیتال خراسان در کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی از دیگر دستاوردهای این کتابخانه بود که وی بدان اشاره داشت و گفت: در حال حاضر  حدود 15 هزار نشریه دیجیتال در 280 عنوان مربوط به خراسان در این پایگاه تخصصی وارد شده و امکان جستجو و دسترسی به اطلاعات کامل کتاب‌شناختی، مشاهده و تورق صفحات شماره‌های مختلف نشریات فراهم شده است. 
 
وی به خدمات امانت دیجیتال منابع به عنوان خدمنی دیگر از سوی کتابخانه دیجیتال برای مخاطبان خود اشاره داشت و گفت: با توجه به تعطیلی کتابخانه‌های سازمان برای اعضا و عموم مردم، در زمان شیوع بیماری کرونا، امانت الکترونیک منابع را از طریق سامانه کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی راه‌اندازی شد که طی آن، در این طرح، بیش از 10 هزار کتاب چاپی فارسی و عربی که دارای مشکل کپی رایت بوده و امکان ارائه از طریق وب به صورت دسترسی آزاد مقدور نبود، از طریق این سیستم مشخصات منابع برای درخواست امانت، در دسترس عموم مردم قرار گرفته است.
 
ارسال فایل مقالات از طریق شبکه‌های اجتماعی نیز دستاورد دیگری از کتابخانه «دیجینتا» بود که وی به آن اشاره داشت و گفت: در این طرح کاربران با عضویت در گروه واتساپی به آی دی aq-elibrary  عنوان، شناسه doi و یا موضوع مقاله خود را ارسال و کارشناسان کتابخانه دیجیتال، پس از جستجو مقالات مورد نظر کاربر را ارسال خواهند کرد.

حسینی راه اندازی بزرگترین کتابخانه دیجیتال «فهارس نسخ خطی جهان» را از پروژه‌های در دست اقدام این مجموعه عنوان کرد که قریب به 3 سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

راه اندازی ایستگاه مطالعه دیجیتال در اداره کل دادگستری استان خراسان رضوی و امکان بهره‌مندی از افزون بر 100 هزار کتاب و مقاله به صورت محلی در آن ایستگاه، از طریق بیش از 250 سامانۀ نرم‌افزاری همچون «جامع التفاسیر»، «جامع الاحادیث»، «مکتبه الشامله»، «کتابخانۀ اهل‌البیت علیهم‌السلام» و اشتراک کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی در 150 کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی کشور نیز دیگر دستاورد این مجموعه بود که وی بدان اشاره کرد.

وی در انتهای این جلسه تصریح کرد: مرجعیت علمی با شعار محقق نمی‌شود و آنچه در این سازمان به صورت زنجیره‌وار در حال انجام است، باعث تحقق این مهم خواهد بود و هر چه کتابخانه جلوتر حرکت کند، دستگاه‌های علمی آستان قدس رضوی حرکت پیشرانی خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها