دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
شهید مطهری سنت و مدرنیته را کنار هم قرار داد

استاد الهیات کاتولیک در دانشگاه پادربورن آلمان در همایش «بازاندیشی آرای شهید مطهری در مواجهه با مسائل روز»، گفت: شهید مطهری سنت و مدرنیته را کنار هم قرار داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، آیت الله عبدالله جوادی آملی در همایش «بازاندیشی آرای شهید مطهری در مواجهه با مسائل روز»، گفت: حدود یک قرن است که شهید مطهری دیده به این دنیا گذاشته و این قرن را به نوبه خود روشن کرده است. او از جمله افرادی است که مصداق آیه‌ای است که در آن به روز تولد، دوران زندگی و مرگش می توان سلام و درود فرستاد.
 
وی اضافه کرد: مطهری ابزار عقلی و نقلی را به خدمت قرآن آورد و ظرفیت‌های علمی خود را نیز به آن اضافه کرد. بیش از یک ربع قرن از شهادت وی می گذرد؛ اما آثار و برکات حیاتی وی ادامه دارد و شهید مطهری از افرادی بود که حیات و مماتش برای جامعه خیر بود.
 
این مرجع تقلید ویژگی‌های عمومی قرآن کریم را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: قرآن از زمان نزول، یک کتاب جهانی است و در آیات مکی و مدنی سخن از امور جهان‌شمول مانند حقوق بشر و غیره آمده است. اساس و بن‌مایه خلقت امور کلی مانند عدل، توحید، حقوق بشر، روابط بین‌الملل و سایر امور تغییرناپذیر است.
 
استاد الهیات کاتولیک در دانشگاه پادربورن آلمان نیز در این همایش بیان کرد: ما نوعی همبستگی انسان‌ها را در عصر جدید تجربه می‌کنیم و در سطوح دانشگاهی می‌توان این همبستگی را با تعاملات بیشتر کرد. شهید مطهری دیدگاهی دارد که می‌خواهد علایق و حرف‌های خود را از زبان سنت نشان دهد و مسیحیان کاتولولیک بسیار تمایل دارند از سنت استفاده کنند.
 
وی ادامه داد: به گمان من شهید مطهری موفق شده سنت و مدرنیته را به صورت همزمان در کنار یکدیگر قرار دهد و این یک اقدام بسیار ارزشمند است.
 
این استاد دانشگاه آلمان گفت: نظریه فطرت شهید مطهری، نظریه مستندی است که در قرآن کریم وجود دارد و یک مسأله عالم‌شمول است. وی در این نظریه می‌خواهد این را ثابت کند که هر انسانی طالب خیر، عشق، خلاقیت، محبت و خیرخواهی است.
  
در بخش دیگری از این برنامه استاد دانشگاه رباط مراکش گفت: هیچ اصلاح و نهضتی شکل نمی‌گیرد؛ مگر اینکه مبتنی بر یک اصول فکری باشد تا بتواند مشکلات موجود را برطرف نماید.
 
دکتر هانی ادریس اضافه کرد: منظور از جنش‌های اسلام در اندیشه شهید مطهری جنبش‌های اسلامی اصلاح‌گرایانه است و ساختار فکری و حرکتی شهید مطهری ریشه در اصلاح دارد.
 
ادریس افزود: شهید مطهری نگاه تمدنی به مساله ملت‌های اسلامی داشت؛ پروژه نهضت و دید تمدن‌ساز شهید مطهری حتی در اروپا نیز مورد توجه بود و فردی چون هانری کربن برای مطالعه بیشتر تفکرات تمدنی شهید مطهری پروژه مطالعاتی زیادی صرف کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها