جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
فروش‌مان در نمایشگاه مجازی کتاب تهران مشابه نمایشگاه فیزیکی بوده‌ است

جعفر همایی با اشاره به برخی موارد که فروش نمایشگاه مجازی کتاب تهران را تحت تاثیر قرار می‌دهند، با وجود این عوامل گفت: اگر بخواهیم روی آمارهایی که ارائه سرجمع بگیریم می‌‌توان گفت نسبت فروش مشابه نمایشگاه دو سال قبل است.

جعفر همایی، مدیرمسئول نشر نی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حجم کار نمایشگاه مجازی کتاب تهران را بسیار بیشتر از نمایشگاه‌های حضوری برآورد کرد و گفت: حجم کار خیلی بالا است؛ چنان‌که تمام نیروهای ما درگیر کار نمایشگاه مجازی شده‌اند و کارهای دیگر ما متوقف شده است. تقریبا فروش عادی ما متوقف شده است و تمام نیروهای ما تا ساعت 10-11 شب درگیر کار هستند؛ درصورتی که در نمایشگاه حضوری، پس از اتمام ساعت کاری روزانه، مهلتی برای استراحت داشتیم.

مدیرمسئول نشر نی با بیان اینکه نتایج اصلی نمایشگاه مجازی بعد از اینکه محموله‌های کتاب به‌دست مخاطبان برسد، مشخص می‌شود، اضافه کرد: فکر می‌کنم تا دو هفته بعد از نمایشگاه مجازی همچنان درگیر کار باشیم و عملاً نتوانیم سفارش دیگری بپذیریم؛ چراکه تمام کامپیوترها و سیستم‌های ما درگیر کار نمایشگاهند.

همایی عنوان کرد: درباره موفقیت این نمایشگاه الان اصلاً نمی‌توان نظر داد؛ باید مدتی منتظر ماند و دید چه آثاری برجای گذاشته است. باید دید عملکرد پست در تحویل بسته‌ها به خریداران چگونه است. نقش پست اینجا خیلی مهم است و باید دید این محموله‌های کتاب که پست سپرده می‌شود، نهایتا کی و چگونه به دست مخاطب می‌رسد.

وی افزود: بعضا خریدار کتاب در ثبت سفارش مشکل دارد. بعضی خریدارها تا وقتی کتاب را ‌نبینند و تورق ‌نکنند، خرید نمی‌کنند و ازطرفی؛ همه اقشاری که به نمایشگاه بین‌المللی کتاب می‌آیند، در فضای مجازی حضور پیدا نمی‌کنند که کتاب بخرند. این‌ها فاکتورهایی است که بر عملکرد نمایشگاه مجازی تاثیر می‌گذارد. بنابراین قطعا فروش ما در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به مقدار فروش در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیست؛ ولی اگر بخواهیم روی آمارهایی که ارائه سرجمع بگیریم می‌‌توان گفت نسبت فروش مشابه نمایشگاه دو سال قبل است.

همایی یکی از مزایای نمایشگاه مجازی را دسترسی به آمار دقیق فروش کتاب خواند و افزود: اینجا خیلی راحت‌تر می‌توان آمار گرفت؛ زیرا هر محموله پستی بارکد دارد و اطلاعات پستی ذخیره می‌شود. براین اساس، برگزارکنندگان می‌توانند از این نمایشگاه آمار دقیق‌تری ارائه دهند.

مدیرمسئول نشر نی ضمن اشاره به اینکه نمایشگاه کتاب برای برخی از مخاطبان شهرستانی کتاب که امکان بازدید حضوری از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را نداشتند، کارآمد بوده، اضافه کرد: قطعا این نمایشگاه برای تعدادی از مخاطبان شهرستانی بهتر بوده است؛ زیرا برای اینکه مجبور شوند مقدار زیادی هزینه و وقت صرف کنند و به نمایشگاه بیایند، در فضای مجازی راحت‌تر می‌توانند وارد شوند و خرید خود را انجام دهند؛ هرچند تا وقتی که آمار دقیق نگیریم و مقایسه نکنیم هیچ نتیجه‌گیری دقیق آماری نمی‌توانیم داشته باشیم.

همایی در پایان با تأکید بر اینکه تا دو هفته بعد از اتمام نمایشگاه همچنان درگیر ارسال بسته‌های پستی خواهیم بود، اضافه کرد: درباره نمایشگاه و میزان موفقیت آن حداقل دو هفته بعد از نمایشگاه می‌توان صحبت کرد. برای ارائه نظر دقیق و کارشناسی در این‌باره باید منتظر بمانیم که همه محموله‌های پستی به دست مخاطبان برسد، بازخوردهای آن‌ها را دریافت کنیم و باتوجه به میزان رضایت مخاطب و کیفیت بسته‌های ارسالی نظر دهیم.

مدیرمسئول نشر نی تمدید نمایشگاه کتاب را خارج از برنامه‌ریزی ناشران خواند و افزود: تمدید نمایشگاه برای من مسأله عجیبی است. جالب است که در هر نمایشگاه‌ها و رویدادی که در کشور اتفاق می‌افتد، تمدید همیشه اتفاق می‌افد. به اعتقاد من اگر قرار است کاری انجام شود، باید به موقع و در زمان برنامه‌ریزی شده انجام شود. ما یک روز باید یاد بگیریم که کار را به موقع شروع و به موقع تمام کنیم؛ زیرا برنامه‌ریزی طولانی‌مدت ناشرها، خیلی مهم‌تر از برنامه‌های فصلی و یک‌باره وسط سال است.

همایی ضمن ابراز نگرانی از فروش کتاب‌فروشی‌ها در ایام نمایشگاه عنوان کرد: نمایشگاه مجازی کتاب مثل همه نمایشگاه‌ها روی فروش کتاب‌فروشی‌ها تاثیر منفی دارد؛ به‌خصوص کتاب‌فروشی‌هایی که فقط کتاب‌فروش‌اند و ناشر نیستند، صدمه می‌بینند و تا چند ماه کسی از آن‌ها کتاب نمی‌خرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها