شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
برنامه مجازی «هر شب یک کتاب، یک نویسنده» در گلستان برگزار می‌شود

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، گفت: همزمان با برپایی بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جهوری اسلامی ایران، برنامه ی «هر شب یک کتاب، یک نویسنده» به صورت مجازی در استان گلستان برگزار می‌شود.

احمد گلچین، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و بر اساس یک جدول زمانی مشخص؛ به مناسبت بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جهوری اسلامی ایران در استان گلستان، از تاریخ 24 تا 29 آبان ماه هر شب به مدت 6 روز، یک کتاب از یک نویسنده گلستانی در فضای مجازی معرفی خواهد شد.

وی در توضیح کتاب‌هایی که معرفی خواهد شد، گفت: در شب نخست برنامه (24 آبان) کتاب فضیلت و اخلاق در مدیریت امام علی (ع) به قلم دکتر پوریا برزعلی که در 2 فصل و 57 صفحه به همت نشر اِشکاف روانه بازار نشر شده، معرفی می‌شود. نویسنده کتاب در فصل نخست به مباحثی چون مفهوم واژه اخلاق، تفاوت اخلاق و تربیت و دیدگاه‌های نتیجه گرا و فضیلت گرا و در فصل دوم به  مطالبی چون نگاه اخلاقی امام (ع) ، رابطه صلح جویی با مدیریت امام علی (ع)، اخلاق و رفتار فردی علی (ع) و عدالت ابزار ایجاد صلح و آرامش در مدیریت پرداخته است.

گلچین افزود: در شب دوم (25 آبان)کتاب «هنر از منظر سنت» به قلم منیره مومنی مقدم که در 3 فصل و 102 صفحه به همت نشر نوروزی در سال 99 روانه ی بازار نشر شده است، معرفی خواهد شد. در فصل نخست این کتاب مفهوم سنت و مولفه‌های سنت ایرانی تبیین شده و در فصول دوم و سوم آن به ترتیب دیدگاه سنت گرایان و  طراحی و هنرهای سنتی و مبانی طراحی سنتی در ایران تعریف و تشریح شده است.

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان ادامه داد: به ترتیب در شب سوم و چهارم (26 و 27 آبان) کتاب «قیام 12 دی گنبد و گالیکش در سال 1357» به قلم «غلامرضا خارکوهی» نویسنده و تاریخ‌نگار گرگانی و صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول نشریه انقلاب معرفی می‌شود که به همت انتشارات طاهری در 254 صفحه در 6 فصل به زیور چاپ آراسته شده است. در این کتاب نویسنده، جلوه‌هایی از مبارزات مردم  و پائیزان رژیم پهلوی در شهرستان‌های گنبد و گالیکش را در دو فصل نخست و نیز تاریخ شفاهی وقایع را به روایت سه جانباز، حوادث رویداده شده، اقدامات رژیم بعد از واقعه و واکنش‌های سیاسی و اجتماعی را در دیگر فصول‌ها با مستندات تعریف و تشریح  کرده است.

گلچین گفت: همچنین کتاب «پژوهشی در موسیقی قوم ترکمن» به کوشش «موسی جرجانی» نویسنده و پژوهشگر ترکمن که در 930 صفحه به همت نشر نوروزی روانه بازار نشر شده است، طبق برنامه ریزی معرفی می‌شود. موسی جرجانی در این کتاب پژوهشی ضمن ارائه مطالبی درباره استان گلستان و ترکمن صحرا و موسیقی ترکمن، با جمعی از استادان موسیقی ترکمن به گفت و گو پرداخته است. وی همچنین در این کتاب، نگاهی گذرا به سبک‌ها در موسیقی ترکمن انداخته است و به طور مبسوط به دستگاه‌ها، آلات موسیقی و مضامین در موسیقی ترکمن و بزرگان این هنر در قوم ترکمن اشاره کرده است.

گلچین ادامه داد: بخش پایانی کتاب به شاعران، ترانه‌ها و ترجمه ی آن‌ها پرداخته و نیز حسن ختام این کتاب جامع؛ معرفی تعدادی از خوانندگان و نوازندگان دو تار ترکمن و مضامین برخی ترانه‌ها و اشعار است.

احمد گلچین در ادامه در توضیح دو کتاب پایانی، برنامه مجازی «هر شب یک کتاب، یک نویسنده» اظهار کرد: کتاب «ابوسَهل مسیحی جرجانی» به قلم سرهنگ پزشک حمیدرضا اسماعیلی که در 108 صفحه قطع رقعی و به همت نشر بنام وابسته به موسسه فرهنگی میرداماد و  چهار فصل منتشر شده است، در شب پنجم برنامه معرفی می‌شود. در فصول این کتاب به ترتیب به بررسی اوضاع ممالک اسلامی، شرح حال ابوسهل مسیحی، جایگاه علمی ابوسهل مسیحی و آثار و تالیفات ابوسهل همراه با فهرست مراجع و واژگان پرداخته می‌شود.

گلچین ادامه داد: در شب پایانی برنامه هم دفتر اول خاطرات نقل شده یادگاران دفاع مقدس استان گلستان در نشست‌های دو ماهنامه  موسسه فرهنگی میرداماد که در قالب کتابی با عنوان «نسل ماندگار» به تدوین احمد خواجه نژاد و به همت نشر بنام وابسته به موسسه فرهنگی میرداماد منتشر شده، مبسوط معرفی خواهد شد. این کتاب حاوی 59  مجموعه تک خاطره‌های شفاهی جمعی از جانبازان، آزادگان، ایثارگران و خانواده‌های شهدای استان گلستان بوده که  در 192 صفحه همراه با نمایه و عکس منتشر شده است.

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان ضمن دعوت از عموم مردم به مشارکت در طرح پاییزه کتاب گلستان که همزمان با هفته کتاب در 14 فروشی استان گلستان (شهرهای گرگان، گنبدکاووس و کردکوی) برپا می‌شود، گفت: معرفی کتاب‌های منتشره با موضوع کرونا از نویسندگان سراسر کشور هم از جمله برنامه‌های پیش بینی شده جهت انتشار در فضای مجازی در ایام برپایی هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در استان گلستان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها