یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵
طرح‌های فصلی اقتصاد صنعت نشر را رونق می‌دهد

افسر موم‌وندی معتقد است رسیدن طرح‌های حمایتی به دوره پانزدهم، از موفقیت‌آمیز بودن این طرح و مورد استقبال قرارگرفتنش از سوی کتاب‌فروشان و کتاب‌دوستان نشان دارد.

افسر موم‌وندی، نماینده معاون توسعه و مدیریت منابع در امور اقتصاد، فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره ارزیابی خود از تاثیرگذاری برگزاری طرح‌های فصلی کتاب بر حمایت از کتاب‌فروشان به‌عنوان آخرین حلقه صنعت نشر در شرایط کرونا گفت: پانزدهمین طرح حمایت از کتاب‌فروشان در شرایط خاص کرونایی برگزار می‌شود. پس از وقوع همه‌گیری کرونا در کشور، طرح‌های عیدانه و تابستانه کتاب را داشتیم و حالا طرح پاییزه کتاب را برگزار می‌کنیم.

نماینده معاون توسعه و مدیریت منابع در امور اقتصاد، فرهنگ و هنر ادامه داد: به‌نظر من حلقه‌های زنجیره نشر کتاب بدون حمایت‌های دولتی نمی‌توانند اتصال مناسبی با یکدیگر داشته‌باشند. این حمایت‌ها به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند هم شاخص‌های فرهنگی کتاب را ارتقاء بدهند و هم بازار کتاب را پررونق نگه‌دارند.
 
وی افزود: کرونا رکود بسیار سنگینی در تمامی حوزه‌های اقتصادی به‌ویژه بازار کتاب ایجاد کرد. البته باید گفت که برگزاری طرح‌های حمایتی در پانزدهمین دوره آن، نشان می‌دهد که این طرح موفقیت‌آمیز بوده‌است؛ چراکه مورد استقبال کتاب‌فروشان و کتاب‌دوستان قرار گرفته و افزون‌بر این؛ برگزاری طرح‌های بهارانه و پاییزه در این شرایط کرونایی، توانسته‌است جان تازه‌ای به کتاب‌فروشان و کتاب‌فروشی‌ها ببخشد.
 
موم‌وندی بیان کرد: متاسفانه با بروز مشکلات اقتصادی، نخستین کالایی که از سبد خانوارها در کشور حذف خواهد شد، کتاب است و شیوع ویروس کرونا نیز می‌توانست روند حذف کتاب از سبد فرهنگی خانواده‌ها را سرعت ببخشد. اما با نگاه از زاویه‌ای دیگر می‌توان گفت که کرونا موجب شده تا نیاز خانواده‌های ایرانی به مسائل فرهنگی از جمله کتاب افزایش پیدا کند.  
 
نماینده معاون توسعه و مدیریت منابع در امور اقتصاد، فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تاثیرگذاری برگزاری طرح‌های فصلی و حمایتی خانه کتاب و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حمایت از کتاب‌فروشی‌ها عنوان کرد: در دوره کرونا نیازهای اطلاعاتی مخاطبان نیز تغییر کرد و این تغییر در سراسر جهان قابل مشاهده بود. پس از هر دوره محدودیتی، زمانی که کتاب‌فروشی‌ها باز می‌شوند، مورد استقبال قرار می‌گیرند. البته این موضع نافی برگزاری دیگر طرح‌ها در صنعت کتاب نیست و حمایت‌های نهادهای ذی‌ربط از حوزه کتاب چون برگزاری موثر طرح‌های فصلی نباید قطع شود؛ بلکه باید با جدیت بیشتری دنبال شود.
 
وی ادامه داد: متاسفانه صنعت نشر کشور، مقداری از تحولات خود به‌دور مانده‌بود و باید هم‌پای تحولاتی که در دنیا و فضای مجازی درحال حرکت است، همراه می‌شد. امیدوارم که شرایط کرونایی، بتواند مقداری از رکودی که در صنعت نشر ایجاد شده‌بود، را برطرف کند. این ایام، زمان مناسبی برای بازنگری در سیاست‌های این حوزه است تا اهالی نشد بتوانند عملکردی مناسب‌ و تاثیرگذار داشته‌باشند و کتاب همچنان به‌عنوان یک کالای فرهنگی از سبد کالای مخاطبان خاص و عام کشور حذف نشود.
 
موم‌وندی درباره تاثیر برگزاری طرح‌های فصلی حمایت از کتاب‌فروشی‌ها بر اقتصاد صنعت نشر خاطرنشان کرد: اگر یک چرخی در کتاب‌فروشی‌ها بزنیم، شاهد این خواهیم بود که کتاب‌فروشان از برگزاری و اجرای طرح‌های فصلی راضی هستند؛ چراکه در زمان بروز کرونا همه بسیار ناامید شده‌بودند که کتاب‌فروشان در این شرایط چطور قادر به ادامه فعالیت‌هایشان آن‌هم با توجه به از دست رفتن امکان برپایی اجتماعات و حضور در جامعه، خواهند بود اما خدا را شکر با اجرای طرح‌های حمایتی در این دوران و رشد نرم‌افزارهایی که کتاب را به‌شکل الکترونیکی به مخاطب ارائه می‌کردند، شرایط به‌نفع کتاب‌فروشان رقم خورد.
 
نماینده معاون توسعه و مدیریت منابع در امور اقتصاد، فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: البته که حمایت‌ از قشر کتاب‌فروش باید در قالب برگزاری طرح‌های فصلی ادامه پیدا کند؛ چراکه می‌تواند اقتصاد نیمه‌جان نشر را رونق بدهد و از بحران‌هایی که به‌دلیل تاخیر کتاب‌فروشی‌ها در همراهی با تکنولوژی ایجاد شد، رها کند.
 
وی در ادامه بیان کرد: البته کتاب‌فروشی‌ها و ناشران نیز باید در استفاده از طرح‌های فصلی و حمایت از کتاب‌دوستان برای دسترسی راحت‌تر به منابع خود، به بحث مخاطب‌شناسی نیز توجه کنند. قطعا اگر کتابی مورد تقاضا مخاطب باشد و با الگوهای خوانش کتاب مخاطبان ایرانی هماهنگ باشد، مورد استقبال بیشتری قرار می‌گیرد و میزان مطالعه نیز به‌عنوان یکی از شاخص‌های فرهنگی افزایش پیدا می‌کند.
 
موم‌وندی تاکید کرد: زمانی که طرح‌های فصلی اجرا می‌شوند، با هدف قراردادن مخاطبان تلاش می‌کنیم که به حیات کتاب‌فروشی‌ها، به‌عنوان یکی از حلقه‌های زنجیره تولید کتاب کمک می‌کنیم. البته یکی دیگر از اقداماتی که می‌تواند در راستا حمایت از کتاب‌فروشی‌ها نیز صورت بگیرد، این است که اعتباراتی در اختیار کتاب‌فروشان برای خرید کتاب از ناشران قرار بگیرد و علاوه‌بر خرید و فروش کتاب، بازار نشر کشور نیز رونق بگیرد.
 
نماینده معاون توسعه و مدیریت منابع در امور اقتصاد، فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: گمان می‌کنم که اگر بتوانیم در ادامه طرح‌های حمایتی خود کتاب‌فروشی‌ها را هم برای تامین کتاب‌های مورد نیاز مخاطب با تامین اعتبار مورد حمایت قرار بدهیم، می‌توانیم تجارت کتاب را از شکست قطعی نجات بدهیم.
 
وی درپایان درباره اندک‌بودن مبلغ کل برگزاری طرح‌های فصلی برای برگزاری گسترده‌تر طرح‌های فصلی، حمایت سراسری از کتاب‌فروشی‌ها و دردسترس قراردادن کتاب در تمام کشور گفت: بودجه این طرح برای مخاطبان گسترده ایرانی در حوزه فرهنگ و به‌ویژه کتاب ناچیز است، اما درحال حاضر نیز کتاب‌فروشی‌ها به همین مبلغ و شرایط برگزاری طرح‌های فصلی برای ادامه حیان‌شان رضایت دارند.

موم‌وندی گفت: امیدواریم که کشور از بجران‌های مختلف پیش‌رو عبور کند و ما شاهد افزایش بودجه حوزه فرهنگ باشیم و بتوانیم در این زمینه شاهد ارتقاء فعالیت‌های طرح‌های فصلی در کشور باشیم و همچنین بتوانیم طرح‌های مبتکرانه و خلاقانه‌ای دیگری را در زمینه تولید کتاب حمایت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها