پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰
ادای احترام به دکتر باستانی پاریزی

قسمتی از فیلم «یاد و یادبود» ساخته سید جواد میرهاشمی درباره دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی، تاریخ‌دان، نویسنده، پژوهشگر، شاعر، موسیقی‌پژوه و استاد فقید دانشگاه تهران با حضور حمید باستانی‌پاریزی، حسن باستانی‌راد و سیدجواد میرهاشمی از ساعت ۱۸:۳۰ در سالن کوشک کتاب نمایش داده می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ در دومین روز از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قسمتی از فیلم «یاد و یادبود» ساخته سید جواد میرهاشمی درباره دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی، تاریخ‌دان، نویسنده، پژوهشگر، شاعر، موسیقی‌پژوه و استاد فقید دانشگاه تهران با حضور حمید باستانی‌پاریزی، حسن باستانی‌راد و سیدجواد میرهاشمی از ساعت ۱۸:۳۰ در سالن کوشک کتاب نمایش داده می‌شود.

در این راستا حمید باستانی پاریزی یادداشتی منتشر کرد که به شرح زیر است.

گزارش وضعیت کتاب‌ها و نوشته‌های دکتر محمدابراهیم باستانی‌پاریزی

پدر ۶۶ عنوان کتاب طی دوره زندگی خود نوشته یا ترجمه کرده.اند آخرین عنوان کتابی که پدر در زمان حیاتشان به دست حروفچینی سپردند کتاب «کوه‌ها با همند» بود. نام کتاب برگرفته از شعر مرحوم شاملو است و پدر فقط نمونه دوم کتاب را تصحیح کرده بودند با درگذشت ایشان کارهای غلطگیری و تهیه نام و عکسها را به انجام رساندیم و کتاب در سال ۱۳۹۴ منتشر شد.

در همان اول، طرح دو کتاب دیگر از نوشته‌های ایشان با نام معلمان من یا استادان من و اطلس استامبولی در مدارک ایشان ملاحظه شد. کتاب اول جمع آوری مقالاتی در مورد استادان، پدر مثل مرحومان عباس اقبال آشتیانی سعید نفیسی نصر الله، فلسفی علی اکبر سیاسی و.. است که عموماً قبلاً جایی چاپ شده است. در کتاب دوم نیز مقالات منتشر شده در روزنامه ها یا مجلات دهه هشتاد و قبل آن است که یکجا جمع شده اند.

مجموعه ای هم با نام جلد دوم کتاب وادی هفتواد جزو نوشته‌های ایشان دیده‌ایم چاپ این سه عنوان مقصود ماست اگر بضاعت ادبی و تاریخی ما اجازه دهد.بجز این موارد جدید طی ۱۰ سال اخیر پنجاه عنوان از کتاب‌های ایشان تجدید چاپ شده است. عمده این عناوین قبل از تجدید چاپ غلط گیری شده مواردی که در یادداشت‌های پدر می‌بایستی به کتاب اضافه شود و حتی نامیاب به روز شده است. باید به عرض برسانم برخی از عناوین مثل از پاریز تا پاریس پیغمبر دزدان و کورش کبیر بیشتر از یک بار تجدید چاپ شده اند بگذریم که تیراژها حداکثر ۷۰۰ تایی بوده است. انشاالله امسال سه یا چهار عنوان از کتابهای ایشان تجدید چاپ خواهد شد. در همین جا باید از انتشارات محترم علم و جناب آقای مهدی علمی که در این وانفسای چاپ و انتشار کتب کمر همت به تجدید چاپ کتاب‌های پدر بسته‌اند تشکر کنیم پدر کتابی با نام تن آدمی شریف است دارند چاپ اول این کتاب با حدود ۲۵۰ صفحه در بهار ۱۳۵۷ توسط نشر دانش منتشر شد. بنا به درخواست جناب علمی برای چاپ مجدد کتاب سعی کردیم، تصحیحات اضافات و مواردی که باید در تجدید چاپ به آن اضافه شود جمع آوری شود در حین مرتب کردن اسناد و نوشته های پدر، به جعبه ای برخورد کردیم که حدود ۵۰۰-۶۰۰ صفحه مطلب در مورد موضوع همین کتاب در آن دست‌نویس و فیش شده است و البته به نظر می‌رسد هنوز همه اندام‌های آدمی پایان نیافته است تکمیل و آماده کردن این کتاب کار بسیار سختی است که تنها به یاری استادان تاریخ و ادبیات ممکن می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها