پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۹
عرضه تازه‌های فهرست‌نویسی و نسخه‌شناسی و ویژه‌نامه‌های سندنگار در نمایشگاه کتاب

معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملّی جمهوری اسلامی ایران، از انتشار ۱۱ جلد کتابِ جدید از انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران و عرضه آن در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا فاطمه صدر در توضیح جزئیات کتاب های حاضر در این دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، با ۴۲ عنوان کتابِ تخصصی و در مجموع ۸۲ جلد کتاب در موضوعات: علم اطلاعات و دانش‌شناسی، سندپژوهی، سندشناسی، علوم آرشیوی و اسنادی، نسخه‌شناسی، نسخه‌پژوهی، تاریخ شفاهی و یادنامه‌ها، فهرستگان نسخ خطی، نفایس هنری و تصحیح متون کهن در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد؛ که از این تعداد، ۱۱ عنوان کتاب از تازه‌های نشر سازمان به شمار می‌آیند و ۶ کتاب پرمخاطب نیز تجدید چاپ شده‌اند.

وی ادامه داد: نمایشگاه بین المللی کتاب تهران محفلی برای گردهمایی اهالی فرهنگ، ادب و اهل قلم و دانش است و کمتر استاد، پژوهشگر، اندیشمند و اهل علمی است که در این رویداد بین المللی که به نام پایتخت ایران ثبت شده حضور پیدا نکند. بنابراین غیر از عموم مردم که از نمایشگاه استقبال می کنند، اهالی فرهنگ هم برای تامین نیازهای مطالعاتی و آگاهی از تازه‌های نشر از این نمایشگاه استقبال می‌کنند و سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران هم حَسب وظیفه سازمانی خود در این رویداد ملّی و بین‌المللی حضور دارد و منشورات خود در حوزه‌های تخصصی را ارائه می‌دهد.

معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران در ادامه صحبت های خود با اشاره به این مطلب که عرضه کتاب های تخصصی از جمله ماموریت های این سازمان است؛ گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران علاوه بر کتاب‌های موضوعی، مجموعه مجلدات فهرستگان نسخ خطّی کشورعراق، فهرستگان نسخ خطی ایران و فهرستگان نسخ خطّی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران را مانند سال‌های گذشته در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه کرده است. کتاب های موجود در حوزه فهرست نسخ خطّی همواره علاقمندانی در داخل و خارج از کشور دارند و هر ساله تعداد قابل توجهی از مخاطبان تخصصی این سازمان برای تهیه این منشورات به غرفه سازمان در نمایشگاه مراجعه می کنند.

تجدید چاپ آثاری در حوزه تاریخ شفاهی

فاطمه صدر در ادامه توضیحات خود با اشاره به تجدید چاپ آثاری در حوزه تاریخ شفاهی گفت: کتاب های تاریخ شفاهی از جمله آثاری است که علاوه بر افراد متخصص، مورد اقبال عموم مردم نیز قرار می گیرد. از همین رو در نمایشگاه سی و پنجم کتاب تهران سه کتابِ «شاعر مشتعل»، «قصه راستگو» و «کالیما» در حوزه تاریخ شفاهی به چاپ دوم رسیده اند. کتابِ «شاعرمشتعل» درباره مظاهر مصفا یکی از ادیبان زبان و ادب فارسی است، کتابِ «قصه راستگو» هم به زندگی و آثار محمدحسن راستگو از نام آشنایان عرصه تربیت دینی و روحانیت اختصاص دارد. کتابِ «کالیما» از مجموعه کتاب‌های تاریخ شفاهی حزب توده نیز حاوی خاطرات حسنعلی پورحسنی درباره حزب توده است.

وی با اشاره به فرایند تولید و تدوین و سپس انتشار کتاب هایی در حوزه تاریخ شفاهی از دیربازدرانتشارات سازمان گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، ۲ کتاب جدید در زمینه تاریخ شفاهی عرضه می کند. یکی از این آثار کتابی به اسم «اینجا آفتاب زودتر طلوع می کند» مربوط به خاطرات شفاهی غلامرضا بی‌کسیان یکی از پیوستگان به حزب توده و برگشتگان از این حزب است. کتاب دوم هم اثری پژوهشی همراه با تاریخ شفاهی مربوط به زندگینامه، آثار و احوال دکتر محمد دبیرسیاقی است. دکتردبیرسیاقی از بزرگان ادب فارسی است که با دهخدا و موسسه او همکاری داشته است. اواخر دهه ۷۰، مصاحبه تاریخ شفاهی از ایشان توسط واحد تاریخ شفاهی سازمان گرفته شده است که توسط مهدی مظفری ساوجی از پژوهشگران سازمان، این مصاحبه فراوری شد و توضیحات مفصلی از زندگی‌نامه، آثار و فعالیت‌های ایشان به علاوه تصاویر منتشر نشده، این کتاب را تکمیل کرد.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: از دیگر تازه های نشر سازمان کتابی است با عنوان «بحر المحبۀ فی اسرار الموده» که یکی از تفاسیر عرفانی در سنت تفسیرنگاری به شمار می‏‌آید. محبوبه شمشیرگرها عضو هیئت‌علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران برای نخستین بار تصحیحی انتقادی از این اثررا به مخاطبان عرضه می‌دارد.

کتابِ «پرتو مشکوة» مجموعه مقالات در گرامیداشت آیت الله سید محمد مشکوة بیرجندی از منشورات مشترک سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران و خانه کتاب و ادبیات ایران نیز در این نمایشگاه عرضه خواهد شد.

تازه‌های فهرست‌نویسی و نسخه‌شناسی

این مدیر ارشد فرهنگی تصریح کرد: در عرصه فهرست نویسی و نسخه‌شناسی، کتاب «راهنمای توصیف و فهرست نویسی نسخه های خطّی» نوشته طیبه حاج باقریان از فهرست نویسان نسخ خطّی کشور، کتابی است که تلاش کرده است یکی از استانداردهای علم اطلاعات و دانش‌شناسی مربوط به فهرست نویسی کتاب‌های چاپی را با فهرست نویسی مربوط به نسخ خطی ترکیب کند.

وی ادامه داد: از دیگر کتاب های تازه منتشر شده سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی می‌توان به کتاب «خدمات کتابخانه برای کاربران برخط» اشاره کرد که توسط دکتراعظم نجفقلی نژاد از اعضای هیئت علمی این سازمان ترجمه شده است. این کتاب در حوزه اطلاع‌رسانی کاربران مجازی و برخط کتابخانه‌ها به بحث می‌پردازد.

عرضه ویژه‌نامه‌های سندنگار

معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران اظهار داشت: در این دوره از نمایشگاه کتاب، در مجموع سه جلد از مجموعه ویژه نامه‌های سندشناسی موضوعی سازمان با عنوان «سندنگار» عرضه می‌شود. مجموعه‌های سندنگار، گزیده‌ای از اسناد تخصصی سازمان در موضوعات خاص را به علاقه‌مندان آن زمینه معرفی می‌کند. سال گذشته در نمایشگاه کتاب، اولین جلد این ویژه نامه حاوی اسنادی مربوط به قیام ۱۵ خرداد به مخاطبان عرضه شد و در نمایشگاه سال جاری سندگارسوم مربوط به اسناد انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ با عنوان «انعکاس نور»، و چهارمین شماره سندنگاربا موضوع روابط ایران در دوره پهلوی دوم با رژیم اشغالگر قدس با عنوان «فلسطین، سرزمین غصب شده» ارائه شده است.

وی در پایان سخنانش گفت: همچنین قرار است روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه درگوشه نقد سرای اهل قلم نمایشگاه از کتاب «احوال و آثار محمد دبیرسیاقی» رونمایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها