یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۴
ناشران نگران نباشند؛ همیشه یک راهی هست

یزدانی معتقد است؛ فناوری با تمام پیچیدگی‌هایش باعث سادگی انتشار کتاب از گذشته تا کنون شده است. در واقع ابزارها مسیر را هم برای نویسندگان و هم برای ناشران راحت کرده است.

ناصر یزدانی، عضو هیات علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره اهمیت بیش از پیش نشر الکترونیک در دوران بحران کرونا گفت: ابتدا باید گفت شیوع کرونا و تعطیلی صنایع از جمله نشر باعث شد که برخی کم‌کاری‌ها در حوزه نشر الکترونیک بیش از پیش آشکار شود.  
 
وی گفت: از گذشته در باب نشر الکترونیک فضایی با عنوان انتشار در فضای مجازی به وجود آمده بود که به هر حال دارای ملزومات خاص خود از جمله چاپ و انتشار سریع محتوا بود. همچنین مقیاس انتشار در این بستر  بسیار وسیع‌تر از نشر سنتی است. به اعتقاد من نشر الکترونیک به لحاظ سازوکار به گونه‌ای است که قابل رقابت با نشر سنتی نیست و نباید این دو را در صحنه رقابت دید.
 
یزدانی در پاسخ به این پرسش که چه بسترهایی از سوی اهالی فن برای اطمینان خاطر ناشران در باب عدم انتشار غیرقانونی کتاب وجود دارد، گفت: برای پاسخ به این پرسش دو بحث مطرح است؛ ابتدا باید سازوکار قانونی برای رعایت قانون کپی‌رایت در ایران به وجود بیاید چنانچه در اغلب کشورها قانون حامی  ناشران و نویسندگان در مقابل انتشار غیرقانونی است؛ بحث دوم که مربوط به سازوکار فناوری می‌شود، باید بگویم در آینده قطعا فناوری امکانات بسیار کاملی را در اختیار صاحبان نشر قرار خواهد داد.
 
وی افزود: تجربه ثابت کرده است فناوری با تمام پیچیدگی‌هایش باعث سادگی انتشار کتاب از گذشته تا کنون شده است. در واقع ابزارها مسیر را هم برای نویسندگان و هم برای ناشران راحت کرده است از ابتدایی‌ترین ماشین‌های تایپ تا تا پیشرفته‌ترین آن از ماشین‌های چاپ قدیمی تا نشر الکترونیک.
 
یزدانی گفت: به طور قطع این مسیر ادامه دارد و در آینده‌ای نه چندان دور پلت‌فرم‌ها در صنعت نشر کار را از این شرایط هم راحت‌تر خواهند کرد. بنابراین ناشران و اهالی صنعت نشر ابتدا باید تفکر استفاده از این ابزارها را داشته باشند چراکه فناوری همیشه راهی را برای رفع نیاز آن‌ها پیدا خواهد کرد.
 
به گفته یزدانی ورود ناشران به فضای الکترونکی جای نگرانی ندارد ناشران باید خود را با این فضا وقف دهند. در غیر این صورت تنها نشر سنتی نمی‌تواند نیازهای اقتصادی و حتی جامعه‌شناسی یک ناشر را برآورده کند.
 
کلیدهای الکترونیکی در فضای نشر
وی گفت: یکی از این راه‌ها علاوه‌بر برنامه‌نویسی کمک از بستری به نام بلاک‌چین است. از این طریق محتوا برای هر فرد شخصی‌سازی می‌شود در اصل یک کتاب برای یک فرد است و به نوعی یک کلید الکترونیکی برای آن در نظر گرفته می‌شود که تنها همان فرد خاص می‌تواند از آن استفاده کند.
 
گفتنی است، از طریق بلاک‌چین مکانیزمی چیده می‌شود که تنها یک نفر می‌تواند از آن استفاده کند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها