دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹
لغو نمایشگاه کتاب فرصتی برای ویترین‌سازی است

محمد‌حسین متولی، آینده صنعت نشر با توجه به تاثیر شیوع ویروس کرونا را مبهم و غیر‌قابل‌پیش‌بینی دانست و لغو نمایشگاه کتاب را فرصت توجه به ایده‌های جدید برای ویترین‌‌‌سازی ارزیابی کرد.

محمد‌حسین متولی، مدیر انتشارات هوپا در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره پیش‌بینی وضعیت صنعت نشر با توجه به شیوع ویروس کرونا بیان کرد: متاسفانه صنعت نشر پیش از شیوع ویروس کرونا هم وضعیت چندان مناسبی نداشت؛ علاوه براین در دوران رکود و بحران‌های اقتصادی به‌دلیل دیدگاه جامعه به مقوله فرهنگ، محصولات فرهنگی از‌‌‌جمله کتاب در ردیف نخست حذف فهرست خرید مردم قرار می‌گیرند.

وی افزود: آینده صنعت نشر، برای فعالان این حوزه تقریبا مبهم و غیر‌قابل پیش‌بینی است و به شخصه آینده خوبی را برای صنعت نشر پیش‌بینی نمی‌کنم.   

متولی درباره لغو احتمالی سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به دلیل شیوع ویروس کرونا و آسیب ناشران از این تصمیم، ادامه داد: البته از برگزار نشدن نمایشگاه کتاب ناراحت نیستم، چراکه این رویداد در حقیقت یک فروشگاه بزرگ است؛ بنابراین لغو این دوره از نمایشگاه شاید فرصتی را فراهم کند تا ناشران به روش‌های دیگری برای ویترین‌سازی و عرضه کتاب از‌جمله استفاده بیشتر از فضای مجازی فکر کنند.

مدیر نشر هوپا با اشاره قرنطینه‌گی و تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها گفت: بعد از اعلام ممنوعیت فعالیت بسیاری از صنوف از‌جمله کتاب‌فروشان، در نشر هوپا به فروش مجازی کتاب بیش از گذشته توجه شده است. نتیجه این رویکرد نیز افزایش قابل‌توجه فروش آنلاین است؛ حتی فروشگاه‌های فیزیکی هوپا نیز با توجه به فعال بودن صفحه اینستاگرام نشر از امکان ارسال پست استفاده می‌کند و تا حدودی فعال هستند.

متولی با بیان اینکه ناشران باید بیش از گذشته به قابلیت‌های فضای مجازی توجه کنند، به تخصیص یارانه به بخش پست کتاب اشاره و عنوان کرد: ضرورت تسهیل ارسال بسته‌های پستی کتاب از سوی دولت احساس می‌شود و می‌توان به تخصیص یارانه به این بخش نیز توجه کرد. کتاب، کالای چندان گران‌قیمتی نیست اما  صرف هزینه بیش از قیمت‌تمام شده کتاب، چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

به گفته وی،‌ بنابراین اگر دولت در این حوزه حمایت و همچنین اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان توجه کند، ناشران تمایل بیشتری برای فروش آنلاین به‌ویژه در دوران قرنطینه خواهند داشت؛ علاوه‌براین فرصت توجه بیشتر به محصولات فرهنگی به خانه‌ ایرانی‌‌ها فراهم می‌شود و می‌توان به آینده و زنده‌‌نگه داشتن صنعت نشر امید‌وار بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها