شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳
ولی کیست و ولایت چیست؟

همزمان با اعیاد غدیر و قربان دوره یک‌روزه «ولی کیست و ولایت چیست؟» در شهرستان اردکان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، دوره یک‌روزه معرفتی «ولی کیست و ولایت چیست؟» با حضور جمعی از فعالان عرصه فرهنگی در محل سالن اجتماعات حوزه علمیه برادران حضرت امام صادق (ع) شهرستان اردکان برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌ حمید کمالی ضمن گرامیداشت فرارسیدن دهه امامت و ولایت (از عید قربان تا عید غدیر)، گفت: مفهوم ولایت در یک تقسیم‌بندی کلی و اصلی شامل دو بخش ولایت منفی و ولایت مثبت است. ولایت منفی به معنای آن است که نباید زیر بار ولایت و سلطه جریان و جبهه باطل و کفر رفت. بنابراین در عصر حاضر نیز باید در سطح برقراری روابط و امور بین‌الملل این مسئله مهم را مدنظر قرار داد.

فرمانده پایگاه شهید دکتر مرتضی مطهری بسیج طلاب شهرستان اردکان با بیان اینکه ولایت مثبت، پذیرش سرپرستی خداوند تبارک و تعالی در طول زندگی و تدبیر امور توسط درگاه الهی است، افزود: در یک بخش‌بندی جزئی‌تر، ولایت مثبت به دو نوع ولایت عام و ولایت خاص تقسیم می‌شود. ولایت خاص مربوط به ولایت، سرپرستی و رهبری ائمه اطهار (ع) و چهارده معصوم است.

محبت به اهل‌بیت (ع) می‌تواند محور وحدت شیعیان و اهل تسنن باشد
وی در ادامه با بیان اینکه پیشوا و ولی دین باید از ویژگی‌ها و خصوصیت‌های والایی ازجمله عصمت و تقرب به درگاه خداوند متعال (به معنای نزدیکی حقیقی و نه صرفاً نزدیکی مکانی) برخوردار باشد، بیان کرد: آموزه‌های 1400 ساله دین مبین اسلام نشان می‌دهد که در این شریعت، سرنوشت کلیه افراد و سرانجام جامعه مورد توجه است. دستورات اسلامی ناظر بر حیات فردی و زندگی اجتماعی است.

مدیر حوزه علمیه برادران حضرت امام صادق (ع) شهرستان اردکان با بیان اینکه محبت به اهل‌بیت (ع) و محترم بودن آنان برای اهل تسنن می‌تواند محور وحدت شیعیان و اهل تسنن باشد، اذعان کرد: در منظومه فکری اهل تشیع، ما معتقد به ولایت در تصرف (ولایت تکوینی) هستیم بدان معنا که حضرت امام علی (ع) و سایر معصومین و پیشوایان اسلام بعد از ایشان را واسطه فیض الهی می‌دانیم.


جوانان کتاب‌های طرح کلی اندیشه اسلامی را مطالعه کنند
حجت‌الاسلام کمال مروتی هم در سخنانی با تأکید بر لزوم مطالعه و تأمل جوانان در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم که حاوی متن سخنرانی‌های رمضانیه رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 1353 در مسجد حضرت امام حسن مجتبی (ع) شهر مشهد مقدس است، بیان کرد: اصول و مبانی معنوی و معرفتی در حوزه‌های توحید، نبوت و ولایت در این کتاب ارزشمند، غنی و مفید مطرح‌ شده است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تبیین معنای ولایت را نباید فقط در نگاه و منظومه فکری شیعی محدود کرد، ابراز کرد: امروزه در سطح جهان مفهوم شبکه‌سازی گسترش‌ یافته و به اصطلاحی برجسته تبدیل‌ شده است در صورتی که دین مبین اسلام از ابتدای پیدایش خود این اصطلاح را در قالب ولایت مطرح کرده است به همین دلیل دهه ولایت را می‌توان ایام کادر سازی و تشکیلات سازی تلقی کرد.

وی با بیان اینکه باید از زبان هنرمندانه و همه فهم برای تشریح و تبیین اصل ولایت استفاده کرد تا مخاطبان و جامعه هدف دچار حالت این همانی (حالت تکراری و کلیشه‌ای) نشوند، افزود: اگر نگاه ما به توحید صحیح نباشد، نگاه و بینش صحیحی نسبت به ولایت نیز شکل نخواهد گرفت. حرف دین اسلام و مبانی اعتقادی اسلامی در بدنه اجتماعی تجلی پیدا می‌کند.

این فعال فرهنگی شهرستان اردکان با اشاره به اینکه رسول گرامی اسلام (ص) کارخانه انسان‌سازی را به راه انداخت تا راه تعالی جامعه هموار شود، یادآور شد: در بسیاری از نهادهای آموزشی و تعلیماتی، دین به عنوان برنامه‌ای برای زندگی شخصی و فردی تدریس می‌شود در صورتی که دین اسلام حرف اجتماعی و کلام سیاسی زیادی دارد مثلاً عاشورا یک حقیقت سیاسی است چراکه این واقعه محل تقابل حکومت حسینی به عنوان دستگاه حق محور در مقابل حکومت یزدی به عنوان دستگاه باطل محور است.

وی با بیان اینکه عید سعید غدیر خم جزو سیاسی‌ترین حوادث عظیم جهان اسلام است، تصریح کرد: به تعبیر بنیانگذار کبیر انقلاب شکوهمند اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) وقتی عید سعید غدیر خم، عید اکبر نام‌گذاری شده است، نشان‌دهنده آن است که این عید سیاسی‌ترین عید اسلامی است.

حجت‌الاسلام مروتی در پایان با بیان اینکه باید در منظومه فکری، خود را به ولی و رهبری نزدیک کنیم و جلوه‌های امیدبخش را در سطح جامعه مطرح کنیم، گفت: نماز جماعت نیز حرکت سیاسی در جهت تقویت جبهه ایمانی بوده و هست.

یادآوری می‌شود، در پایان این نشست که به همت واحد آموزش جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با همکاری برخی دیگر از ارگان‌ها برگزار شد، به قید قرعه به جمعی از حاضرین، هدایایی به رسم یادبود از طرف دفتر امام جمعه اردکان اهدا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط