یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۵
امینی: برخی، کتاب‌های فارسی درسی را ملک پدری خود می‌دانند/ادبیات معاصر را در دانشگاه‌ها گسترش دهیم

اسماعیل امینی، شاعر و منتقد معتقد است که کتاب‌های درسی جای تقسیم سهم برای ادبیات و شاعران و نویسندگان نیست. وی گفت: حیف است شعر نیما، اخوان و سپهری را در کتاب‌های درسی قرار دهیم. آثار این بزرگان صرفا باید در دانشگاه‌ها تدریس شوند. البته برخی مولفان کتاب‌های درسی این کتاب‌ها را ملک پدری خودشان می‌دانند.

امینی به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: نباید برای شعرهای اخوان و نیما و سپهری و بزرگان معاصر تست چهار جوابی درآوریم و پیش‌روی دانش‌آموزان قرار دهیم. به گمانم در کتاب‌های درسی مدارس باید بیشتر به خواندن درست شعرها و داستان‌ها تکیه کرد و دوره متوسطه و پیش از آن جای مناسبی برای تدریس ادبیات معاصر نیست.

این شاعر توضیح داد: کتاب‌های درسی باید به معنای درست کلمه، درسی تنظیم شود تا با تدریس درست ظرفیت‌ها و ظرایف زبان فارسی به دانش‌آموزان شناسانده شوند، نه این‌که بدون مقدمه آثار شاعران معاصر را پیش چشم دانش‌آموزان قرار دهیم. برخی که کتاب‌های درسی را می‌نویسند، این کتاب‌ها را ملک شخصی خود می‌دانند، حتی در میان آثار بزرگان ادبیات معاصر چند درس را هم از خودشان و به قلم خودشان می‌نویسند.

وی اضافه کرد: این نگاه نادرست است. در سال‌های اخیر کتاب‌های درسی محل داد و ستدهای ادبی شده در حالی که به طور مجموع بیهوده می‌دانم که اسطوره‌ها و پیشگامان ادبیات معاصر در این کتاب‌ها معرفی شوند.

شاعر مجموعه شعر «جلسه شعر» ادامه داد: شعر معاصر می‌تواند مکملی در کنار کتاب‌های درسی باشد؛ نه این‌که آن را مستقیم وارد درس بچه‌ها کنیم. اگر شعر و ادبیات‌داستانی به کتاب‌های درسی دانش‌آموزان وارد شوند، در تشخیص این‌که کدام اثر درخشان و دارای استحکام است، میان صاحب‌نظران اختلاف خواهد افتاد. بنابراین همچنان معتقدم که جای تدریس ادبیات معاصر در کتاب‌ها و سر کلاس‌های ادبیات مدرسه‌ها نیست. به گمانم بیشتر باید دنبال وقت مناسب برای تدریس ادبیات معاصر گشت که بهترین زمان برای آن در دانشگاه است.

اسماعیل امینی دارای مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی است. آخرین اثر او با نام «جلسه شعر» شامل یادداشت‌های آموزشی از سوی انتشارات شهرستان ادب به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها