یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۷
بازنشر دو کتاب علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری در بازار کتاب

امیدعلی مسعودی از بازنشر دو کتاب «خلاصه‌نویسی برای رسانه‌ها» و «مبانی نگارش رسانه‌ای» خبر داد و گفت: این کتاب‌ها برای دانشجویان علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری کاربرد دارد و شیوه‌های نگارش را در مطبوعات آموزش می‌دهد._

مسعودی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این مطلب گفت:‌ چاپ دوم کتاب «خلاصه‌نویسی برای رسانه‌ها» شيوه‌هاي خلاصه‌نويسي و خلاصه‌گويي را در برمی‌گیرد و به افراد کمک می‌کند تا با استفاده از كمترين واژه‌ها و زمان مورد نياز، بيشترين معني را به مخاطبان خود انتقال دهند.

وی ادامه داد: سخنرانی و نگارش کوتاه و مجزا اکنون در سراسر دنیا رواج دارد، در حالی که این موضوع کمترین جایگاه را در میان استادان و مسوولان دارد و من در این کتاب تاکید کرده‌ام که تنها باید اصل مطلب را گفت.

مسعودی با بیان این‌که خلاصه‌نویسی امروز یکی از مهم‌ترین شیوه‌های ارتباطی در دنیا است، گفت: این کتاب یکی از مباحثی را که در کتاب «مبانی نگارش رسانه‌ای» در سال 80 طرح شده بود، گسترش داده و به عنوان مبحث خلاصه‌نویسی در رسانه‌ها مجزا شده است.

وی یادآور شد: آموختن شیوه‌های خلاصه‌نویسی و خلاصه‌گویی بر توان ارتباطی فراگیران می‌افزاید و به آن‌ها کمک می‌کند تا در نوشتن و سخن گفتن به روشی دلنشین و با استفاده از کمترین واژه‌ها و زمان مورد نیاز، بیشترین معنی را به مخاطبان خود انتقال دهند.

مسعودی با بیان این‌که در این کتاب کوشش کرده‌ام راه و روش‌های خلاصه‌نویسی و خلاصه‌گویی را با ذکر مثال‌ و انجام تمرین‌های کارگاهی، ارایه کنم، عنوان کرد: کتاب در پنج فصل تنظیم شده است که خلاصه‌نویسی چیست؟، چگونه می‌توان خلاصه نوشت؟، تلخیص یا خلاصه کردن، شیوه‌های خلاصه کردن متن و کارگاه خلاصه‌نویسی را دربرمی‌گیرد.

وی با اشاره به انتشار چاپ چهارم کتاب «مبانی نگارش رسانه‌ای» نیز توضیح داد: این کتاب شامل مقالاتی است که از اول تا هشتم آذر ۱۳۷۶ در یکی از روزنامه‌های عصر تهران به چاپ رسیده است.

مسعودی گفت: این مقالات همراه با چند نوشته‌ دیگر در کلاس‌های درس خبرنویسی دانشکده خبر، به دانشجویان عرضه شده و به دلیل نکات کاربردی‌ با استقبال دانشجویان و ارتقای سطح نگارش حرفه‌ای‌ آن‌ها همراه بوده است.

به گفته وی، این کتاب که برای دانشجویان علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری کاربرد دارد موضوع‌هایی مانند پیدایش روش نگارش مطبوعاتی، تفاوت‌های روش نگارش مطبوعاتی و ادبی، شیوه نگارش مطالب علمی در رسانه‌ها، چگونه خلاصه‌نویسی کنیم، نگارش مطبوعاتی از «سنت» تا «مدرنیسم»، آشنایی با روش نگارش روزنامه‌نگاران بزرگ دنیا و شیوه نگارش در روزنامه‌نگاری الکترونیک را در برمی‌گیرد.

این دو کتاب به تازگی از سوی انتشارات خجسته بازنشر شده‌ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها