چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۲
زندان‌موزه‌ها به تصویر کشیده شدند

کتاب «زندان‌موزه‌ها» اثر فائزه حسن‌پور به تازگی از سوی موزه عبرت ایران راهی بازار نشر شده است. این اثر با هدف آشناکردن مخاطبان با عملکرد فرمانروایان ظالم سراسر دنیا به معرفی زندان‌‌هایی می‌پردازد که اکنون به موزه تبدیل شده‌اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در سراسر دنیا محل‌ها و مکان‌های ویژه‌ای وجود دارد که به دلیل اهمیتی که در گذشته داشتند، اکنون به موزه تبدیل شده‌اند تا مردم از نزدیک شاهد وقایع و اغلب جنایت‌های ستمگران باشند. از جمله این مکان‌ها زندان‌هایی است که روزگاری محل شکنجه و اذیت و آزار حق‌طلبان و آزادی‌خواهان بوده است.

فائزه حسن‌پور، نویسنده کتاب «زندان‌موزه‌ها» با هدف آشنایی مخاطبان با عملکرد این فرمانروایان ظالم در سراسر دنیا و اثبات این‌که مستکبران و ستمگران در همه نقاط کره زمین رفتاری مشابه دارند، این اثر را نوشته است.

حسن‌پور در مقدمه، به روش تحقیق این اثر اشاره دارد و می‌گوید: «در ابتدای کار همه زندان‌موزه‌ها را که بر اثر کاوش‌های گوناگون مجازی به دست آوردیم، بدون توجه به عنوان آن‌ها که شامل زندان‌های جزامیان، قلعه‌های مجرمان خطرناک و یا کمپ‌های نگهداری اسیران جنگی بود، در پیش رو قرار دادیم؛ سپس با در نظر گرفتن محدودیت دامنه تحقیق تنها به زندان‌موزه‌هایی پرداختیم که در زمان خود، عناصر سیاسی و مخالف حکومت‌ها را در خود محبوس می‌داشتند.»

«باستیل»، «پاوِیک»، «پِرم_36»، «جزیره روبِن»، «پرتوریا»، «موزه عبرت ایران»، «نازی‌ها»، «سایِت»، «سودمون»، «قلعه برستانیکا»، «کرستی»، «کنسیرژولی»، «کین مین هام»، «لااوگای»، «پلیس سیاسی»، «قربانیان نسل کشی» و«هانویی هیلتون» عناوین زندان‌موزه‌هایی هستند که در این اثر معرفی شده‌اند.

در این اثر تاریخچه‌، بخش‌های مختلف، مکان واقع شدن و تصاویری از زندان‌های نامبرده ارایه شده‌اند.

«این زندان در سال 1796 تاسیس شد و شاهد دراماتیک‌ترین بخش تاریخ ایرلند است، دوره‌ای که ایرلندی‌ها برای آزادی و استقلال قیام کردند. در اولین سال آغاز به کار این زندان، اولین زندانی سیاسی «هنری جویی مِک کراکن» دستگیر و به اینجا آورده شد و دو سال بعد در همان‌جا به دار آویخته شد. اما در سال 1865 اعدام‌ها در ملاء‌عام لغو شدند.» این جملات برگرفته از کتاب «زندان‌موزه‌ها» است که اطلاعات مربوط به به زندان «کیل مِین هام» را ارایه می‌کند.

چاپ نخست کتاب «زندان‌موزه‌ها» اثر فائزه حسن‌پور با شمارگان دو هزار نسخه، در قطع رقعی،168 صفحه، به بهای 75 هزار ریال از سوی موزه عبرت ایران منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط