دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۴
تعلیم و تربیت بدون فلسفه عقیم است

مدیر گروه فلسفه برای کودکان و نوجوانان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: فلسفه بدون تعلیم و تربیت جایگاهی برای عرضه پیدا نمی‌کند و تعلیم و تربیت هم بدون فلسفه عقیم است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نخستین روز همایش «فلسفه برای علم، هنر، زندگی» به مناسبت روز جهانی فلسفه در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران عصر امروز(دوشنبه) با سخنرانی دکتر سعید ناجی با موضوع «فلسفه تعلیم و تربیت» و دیگر سخنرانان با موضوع «فلسفه برای زندگی» برگزار شد. 

در این مراسم دکتر سعید ناجی طی سخنانی عنوان کرد: تعلیم و تربیت امروزه با وجود تلاش‌های بسیار به بن‌بست رسیده است. فلاسفه ‌اکنون از جامعه دوری می‌گزیند و برج عاج‌نشین شده‌اند. فلسفه امروزه کاربردش را از دست داده و به مقوله‌ای پیچیده و غیرقابل فهم مبدل شده است و به زندگی روزمره و عادی مردم کمک نمی‌کند.
 
وی اظهار کرد: فلسفه امروز قدرت قضاوت و داوری را تقویت نمی‌کند و در گوشه دنج دانشکده‌های فلسفه خانه کرده است و فلاسفه هم معماهای پیچیده‌ای را مطرح می‌کنند که تنها خود آن را درک می‌کنند و برای مردم عادی جوامع جذابیتی ندارد. به عنوان مثال، برنامه‌های فلسفی که از صدا و سیما پخش می‌شوند مخاطبی ندارند. 

مدیر گروه فلسفه برای کودکان و نوجوانان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار کرد: برنامه «فلسفه برای کودکان» راهکارهایی ارایه داده است که فلسفه را پویا کند و برای نظام‌های تعلیم و تربیت برنامه‌ای ویژه دارد. تاکنون فلاسفه مختلفی تلاش کرده‌اند فلسفه را در جوامع کاربردی کنند و برای دست‌یابی به این هدف همایش‌های مختلف فلسفی برگزار شده اما آن‌گونه که انتظار می‌رود فلسفه نتوانسته است بر زندگی روزمره تاثیر بگذارد.
 
وی با بیان این‌که فلسفه برای کودک(فبک) برنامه جدیدی را برای کاربردی کردن فلسفه ارایه می‌دهد گفت: فلسفه برای کودک تلاش دارد تا بازسازی جدیدی از مفهوم فلسفه را ارایه دهد. «فبک» پارادایم جدیدی از تعلیم تربیت را ارایه می‌دهد، با این ادعا که پارادایم قدیم آموزش برای کودک را کنار گذاشته است و پارادایم جدید، بازنگری در مفهوم کودک را مطرح می‌کند.
 
مترجم کتاب«درپی معنا» یادآور شد: در فلسفه جدید کودکان را فیلسوف «به‌ ذات» می‌دانند و تلاش برای کشف حقایق در کودکان نشان دهنده فیلسوف بودن ذاتی کودکان است. 

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: بازسازی فلسفه الهام گرفته از فلسفه سقراط است. سقراط با روش «مامایی اندیشه» یادگیری طوطی‌وار را زیر سوال می‌برد و به جای مطالعه مکاتب فلسفی، توجه به دیالوگ و فلسفه را توصیه می‌کند و به جای متون رسمی، توجه به داستان را جایگزین می‌کند. 

وی اظهار کرد: هدف فلسفه عمق بخشیدن به زندگی است، نه حل معماهای فلسفی یا یادگیری مکاتب فلسفی که درباره کودکان هم صادق است. این روش به کودک یاد می دهد تا با یادگیری مسایل فلسفی خودش به تنهایی این مبانی را در زندگی پیاده کند. در فلسفه برای کودک به فلسفه آماتور اهمیت داده می‌شود. 

نویسنده کتاب «کودک فیلسوف، لیلا» گفت: فلسفه برای کودکان(فبک) تعریفی از فلسفه را ارایه می‌دهد و کودکان را هم جزء فلاسفه می‌داند. در کلاس‌های فلسفه کودک تمام تلاش این است که فلسفه را از کودک بیاموزیم. 

وی افزود: این روش با پارادایم تاملی که ارایه می‌دهد، داوری و قضاوت را در کودک تقویت می‌کند و با تعلیم داوری به کودک، این فرصت را به اومی‌دهد که خودش ارزش‌های اخلاقی و عملی را کشف کند. استدلال، مفهوم‌سازی، معناسازی و مهارت‌های عملی در پارادایم تاملی فبک اهمیت دارد و تفکر خلاق انتقادی و همدلانه را آمورش می‌دهد. 

این پژوهشگر فلسفه اظهار کرد: آشتی دادن فلسفه با تعلیم و تربیت، جامعه را به پیشرفت نزدیک می‌کند و اگر تعلیم و تربیت خالی از فلسفه بماند، عقیم خواهد بود. فلسفه اگر در میان مردم و جوامع جایگاهی نداشته باشد تاثیرگذاری خود را از دست خواهد داد. 

دومین روز همایش «فلسفه برای علم، هنر،زندگی» از ساعت 13 تا 17 فردا(سه شنبه) با سخنرانی دکتر رضا داوری اردکانی با موضوع «فلسفه و نسبت علوم انسانی»، دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی با «موضوع فلسفه وزندگی دینی»، دکتر خسرو باقری با موضوع «فلسفه و روانشناسی» در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط