شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۴
صحیفه سجادیه به نوعی ترجمه قرآن است

نویسنده کتاب «تجلی قرآن در صحیفه سجادیه» گفت: بیان همه مفاهیم آیات قرآن در دعاهای امام سجاد(ع) بیانگر این موضوع است که صحیفه سجادیه به نوعی ترجمان قرآن است./

فاطمه احمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه از مهمترین دستاوردهای علمی جهان اسلام محسوب می‌شوند و می‌توان ادعا کرد که همه نیازهای زندگی امروز بشر با ارجاع به این دو کتاب برطرف خواهد شد.

نویسنده کتاب «دنیا، مرگ و برزخ در آینه نهج‌البلاغه» متن صحیفه سجادیه را از لحاظ نزدیکی به آیات قرآن، نوعی ترجمان قرآن دانست و گفت: با توجه به این‌که قرآن و عترت، مکمل یکدیگرند، این هماهنگی میان قرآن و عترت نشان‌دهنده این موضوع است که ریشه هر دو از منبعی الهی است.

این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: صحیفه سجادیه کتابی است که انسان را از مطالعه دیگر کتاب‌های عرفانی بی‌‌نیاز می‌کند. به نظر من، هیچ‌یک از کتاب‌های موجود عرفانی حتی در حد شرح یک جمله نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه هم نیستند.

احمدی، ارتباط معنوی عمیق نداشتن با صاحبان این دو کتاب را یکی از دلایل مهجوریت صحیفه‌ سجادیه و نهج‌البلاغه دانست و عنوان کرد: متاسفانه امروزه در جامعه تنها به ابراز محبت و بیان ارادت کلامی به اهل بیت(ع) اکتفا می‌کنیم و رابطه معنوی تنگاتنگی با صاحبان این کلام نداریم، در حالی که باید با توسل به ائمه ‌اطهار(ع) اقدام به برطرف کردن مهجوریت این کتاب‌ها کنیم.

نویسنده کتاب «مسئله‌ها و مثل‌واره‌ها در نهج‌البلاغه» گفت: با توجه به این‌که یکی از دلایل مهجوریت صحیفه سجادیه، نبود ترجمه‌های روان و خوب است، پس از نگاشتن کتاب تجلی قرآن و نهج‌البلاغه اقدام به ترجمه صحیفه کرده‌ام که به زودی روانه بازار کتاب خواهد شد. ویژگی این ترجمه آن است که در آن، اختلاف نسخه‌ها بررسی شده و از شرح «ریاض‌السالکین» مرحوم علامه حسینی مدنی استفاده شده است.
وی عنوان کرد: رویکرد اصلی کتاب، این است که متن صحیفه سجادیه را با مضمون آیات قرآن منطبق و آیاتی را که از نظر محتوایی ارتباط نزدیکی با هم دارند، در کنار هم ذکر کرده‌ام.

این مترجم صحیفه سجادیه گفت: این مجموعه 10 جلدی قصد دارد تا 54 دعای صحیفه سجادیه را با رویکرد انطباق با آیات قرآن بررسی کند. جلد نخست اين كتاب به شرح چهار دعا از صحيفه سجاديه اختصاص دارد و جلد دوم نيز شش دعای بعدی را شرح می‌کند که این روند در 10 جلد ادامه پیدا خواهد کرد. در اين كتاب، تلاش شده است  هر بخش از دعا به شكل مجزا بررسی شود. در شرح آن‌ها هم، تلميح‌ها، اشاره‌ها يا اقتباس‌ها كه به نوعی به آيات قرآن كريم ارتباط پيدا‌ می‌كنند، جست‌و‌جو و استخراج و در متن کتاب بیان شده‌اند.

استاد حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) اظهار کرد: شرح جامع این کتاب با توجه به تفسیر نمونه و تفسیرالمیزان نگاشته شده است.

احمدی یادآور شد: کتاب «تجلی قرآن در صحیفه سجادیه» در 10 جلد منتشر خواهد شد که دو جلد نخست آن ابتدای امسال از سوی انتشارات نیستان روانه بازار کتاب شده‌اند و جلد سوم نیز مراحل پایانی چاپ و نشر را طی می‌کند که به زودی منتشر خواهد شد.

جلد یکم کتاب «تجلی قرآن در صحیفه سجادیه» در 270 صفحه و جلد دوم در 350 صفحه، (هر دو با شمارگان هزار و 200 نسخه ) و به قیمت 175 هزار ریال از سوی انتشارات نیستان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط