شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۲
هنر، بیانی گویا برای ارایه مفاهیم نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه است

مدیر عامل موسسه ترجمان وحی گفت: مفاهیم کتاب‌های دینی از جمله نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه باید در قالبی هنری و گیرا به مردم ارایه شوند تا مخاطب بتواند طبق نیازهای روز جامعه از آن‌ها بهره ببرد.-

حجت الاسلام و‌المسلمین محمد نقدی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: اگرچه ترجمه‌های خوبی از این دو کتاب موجود است اما همچنان عامه مردم توان برقراری ارتباط با مفاهیم این کتاب‌ها را ندارند و باید برنامه‌ریزی دقیقی شود تا متن این دو کتاب وارد زندگی مردم جامعه شود. 

سردبیر نشریه تخصصی ترجمان وحی با بیان این‌که استفاده از این دو کتاب نیاز به فهم عمومی دارد و کاربردی نشدن مطالب این کتاب‌ها یکی از دلایل مهجور بودن آن‌ها است، گفت: مرحوم سید رضی کتاب نهج‌البلاغه را که کتابی روایی ازمجموعه کلام امیرالمونین علی(ع) است، بر اساس بلاغت و زیبایی جمع آوری کرد. این کتاب علاوه بر زیبایی کلام، راه بلاغت را به انسان نشان می‌دهد و همه شیعیان باید این کتاب را مطالعه کنند، چون با مطالعه این کتاب و فهم مفاهیم آن می‌توان ادعا کرد که بیان امیرالمومنین علی(ع) در جامعه کاربردی شده است. 

وی افزود: صحیفه سجادیه نیز به اعتبار این‌که بهترین مضامین را در قالب دعا از زبان امام سجاد(ع) بیان کرده، شیوا، روان و زندگی‌ساز است و باید در متن زندگی افراد جامعه وارد شود.

حجت الاسلام و‌المسلمین نقدی یکی از مشکلات جامعه امروز را پایین بودن میزان مطالعه دانست و گفت: عادت نداشتن به مطالعه منجر شده است تا در جامعه کنونی بسیاری از کتاب‌های دینی که شاید نیاز به مطالعه عمیق‌تری دارند، کمتر خوانده شوند.

وی یاد‌آور شد: نهادینه کردن فرهنگ مطالعه، مساله‌ای است که از مراکز فرهنگی، سازمان‌های دولتی و وزارت آموزش و پرورش انتظار می‌رود تا بده این وسیله بتوان فرهنگ مطالعه کتاب‌های دینی را نیز در جامعه ترویج کرد.

حجت الاسلام و‌المسلمین نقدی افزود: برای ترویج مفاهیم دینی نباید تنها به مناسبت‌های مذهبی اکتفا کرد، بلکه باید در همه روزهای سال با تبلیغات مناسب، مطالب دینی از جمله نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را در جامعه ترویج کرد. 

وی در پاسخ به این سوال که «چرا با وجود زیبایی و گیرایی جملات کوتاه و قصار نهج‌البلاغه، در جامعه امروزی جملاتی کوتاه و قصار از برخی از  مروجان عرفان‌های غربی و شرقی در جامعه ترویج شده است؟» گفت: غافل ماندن از این دو کتاب از سوی مراکز و نهادهای فرهنگی که وظیفه اشاعه مفاهیم اسلامی را دارند، منجر شده است تا کسانی که آگاهانه روی عرفان‌های مدرن و مطالبی از این قبیل فعالیت می‌کنند، بتوانند موفق عمل کنند.

مدیرعامل موسسه ترجمان وحی ادامه داد: نهادهای فرهنگی باید این جملات قصار و مفاهیم را استخراج کنند و آن‌ها را در قالب‌های هنری کوتاه و زیبا که مخاطب به راحتی بتواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند، به مخاطبان ارایه دهند. این روش کمک می‌کند مخاطبان پس از مشاهده برخی از جملات این دو کتاب ارزشمند در قالب‌های هنری جذاب، علاقمند شوند تا این کتاب‌ها را مطالعه کنند.

حجت الاسلام و‌المسلمین نقدی فکر و اندیشه فرهنگی را در ترویج مفاهیم دینی موثر دانست و گفت: تفکر فرهنگی در یک مجموعه می‌تواند با پشتوانه مدیریت و برنامه‌ریزی، به طور آگاهانه مطالب دینی را با زبانی زیبا و جذاب برای افراد جامعه نقل کند. 

مدیرعامل موسسه ترجمان وحی با بیان این‌که ترجمه جملات کوتاه نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه به زبان‌های گوناگون می‌تواند راهگشایی در جهت رفع مهجوریت از چهره این دو کتاب ارزشمند باشد، گفت: کلمات زیبا و قصار نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه قابلیت زیادی برای برقراری ارتباط با هر مخاطبی را دارند، به شرط این‌که با زبانی روان و جذاب روایت شوند.

حجت الاسلام و‌المسلمین نقدی با بیان این‌که نهادهایی مانند بنیاد نهج‌البلاغه می‌توانند نقش موثری در ترویج فرهنگ این دو کتاب داشته باشند، افزود: نهادها و سازمان‌های فرهنگی می‌توانند با برگزاری دوره‌های آموزشی، مسابقات و فعالیت‌های هنری با موضوع این دو کتاب، قدم بزرگی در اشاعه مفاهیم این دو کتاب بردارند. 

وی افزود: همچنین پرداختن مطبوعات و خبرگزاری‌ها در همه روزهای سال به این موضوع می‌تواند کمک بزرگی برای اشاعه فرهنگ این دو کتاب ارزشمند باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط