جمعه ۱۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰
ارایه گزاره‌های روان‌شناختی نهج‌البلاغه مبتنی بر دیدگاه استنباطی

گزاره‌های روان‌شناختی نهج‌البلاغه طی بررسی و تحلیل استنباطی در قالب کتابی با عنوان «‌روان‌شناسی در نهج‌البلاغه» به زودی از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر می‌شود._

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مسعود آذربایجانی، عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه،‌ در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) با اشاره به جدیدترین اثرش اظهار کرد: ‌روان‌شناسی در نهج‌البلاغه عنوان کتابی است که به‌زودی از سوی انتشارات پژوهشگاه  منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: در این کتاب مباحث و گزار‌ه‌های روان‌شناختی در نهج‌البلاغه با دیدگاه استنباطی ارایه شده‌اند که طی آن‌ها موضوعاتی نظیر روان‌شناسی تربیت،‌ روان‌شناسی خانواده و مفاهیمی از این نوع با رویکردی تحلیلی برای مخاطب بیان می‌شوند.

آذربایجانی اظهار کرد: می‌توان ادعا کرد که این کتاب نخستین تالیفی است که نهج‌البلاغه را از دیدگاه روان‌شناسی بررسی و به‌صورتی صریح مباحث روان‌شناسی در شاخه‌های مختلف را عنوان می‌کند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ادامه به لزوم بررسی ابعاد روان‌شناختی در دیگر آثار ائمه(ع) اشاره و اضافه کرد: برای مثال، صحیفه سجادیه در حوزه‌های مختلف اخلاقی و تربیتی آموزه‌های متعددی را بیان کرده است که در روزگار کنونی هریک از آن مولفه‌ها اساس یک سیره صحیح اخلاقی را بیان می‌کنند. بنابراین، جا دارد تا صحیفه سجادیه نیز به لحاظ بعد روان‌شناسی بررسی شود.

وی در پایان درباره زمان انتشار کتاب روان‌شناسی در نهج‌البلاغه گفت: این کتاب به احتمال زیاد طی شش ماه آینده در 200 صفحه از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط