سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۰
کتاب «طراحی مدارهای منطقی» منتشر شد

قزوین- کتاب «طراحی مدارهای منطقی» به قلم مرتضی محمدی زنجیره و زهرا یعقوبی در انتشارات جهاد دانشگاه قزوین به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از قزوین، VHDA یکی از مهمترین زبان های توصیف سخت افزار است و به همین دلیل در کتاب «طراحی مدارهای منطقی» منحصراً به این موضوع پرداخته شده و این کتاب می‌تواند به عنوان واحد درسی در دانشگاه‌های داخلی و خارجی و همچنین در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های معماری کامپیوتر تدریس و شبیه‌سازی شود.

کتاب «طراحی مدارهای منطقی» در ۳ فصل تالیف شده است. مخاطب در فصل اول با طراحی دیجیتال آشنا می‌شود. فصل دوم کتاب به طور انحصاری به موضوع VHDA می‌پردازد و در فصل سوم ساختارهای زبان VHDL به طور کامل بیان شده است.

در مقدمه نویسندگان کتاب «طراحی مدارهای منطقی با استفاده از زبان برنامه نویسی VHDL» آمده است:

«به طور کلی زبان توصیف سخت افزار یا HDL مخفف Hardware Description Language است و ابزاری برای طراحی، شبیه سازی و مدل سازی سیستم‌های آنالوگ و دیجیتال است.

ما در این کتاب منحصراً به بخش دیجیتال می‌پردازیم. به همین منظور به آموزش زبان VHDL که از مهم‌ترین زبان‌های توصیف سخت افزار است ارائه می‌شود.

در مبحث مدار منطقی با اساس و اصول اولیه طراحی سیستم های دیجیتال آشنا شده‌ایم و دیده‌ایم که با استفاده از مدارهای ترکیبی و ترتیبی سنکرون و آسنکرون و عناصر دیگر می‌توان سیستم دیجیتالی بزرگ‌تر را پیاده ساز کرد. بسته به کاربرد در رشته‌های مختلف مانند مخابرات، کارهای DSPفیلترینگ دیجیتال، پردازش تصویر، پردازش صوت، پردازش ویدیو و همچنین شبکه در رشته مهندسی پزشکی روی کارهای پردازش تصویر و در رشته مهندسی کامپیوتر روی طراحی سخت افزار کامپیوتر همچنین اپلیکشن‌های هوش مصنوعی، شبکه‌های عصبی، نیاز است که حداقل با یکی از زبان‌های توصیف سخت افزار دیجیتال آشنایی داشته باشیم.»

کتاب «طراحی مدارهای منطقی» در ۸۹ صفحه و در قطع وزیری به قیمت ۱۰۸ هزار تومان توسط انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین منتشر شده است. علاقه‌مندان برای تهیه نسخه فیزیکی کتاب می‌توانند به لینک B2n.ir/s34111 مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها