شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۰
غرویان: پژوهش فلسفی باید محصول تفکر تازه باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان، عضو هیات علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه‌ ضمن اشاره به ویژگی‌های آثار و پژوهش‌های فلسفی،‌ اظهار کرد: این دسته از آثار باید محصول فکری تازه باشند تا بتوانند نظریه‌پردازی کنند.-

حجت‌الاسلام والمسلمین  غرویان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ با بیان این‌که پژوهش‌های فلسفی به دو دسته تقسیم می‌شوند، ‌اظهار کرد: دسته نخست، پژوهش‌هایی‌اند که گفتار پیشینیان را بیان می‌کنند و دسته دوم، گفتار فلاسفه روزگار معاصر را به بوته نقد و بررسی می‌برند.

وی ادامه داد: استاد ما آیت‌الله العظمی میرزا هاشم آملی لاریجانی معتقد بود تحصیل سه مرحله دارد.‌ یک مرحله این‌که انسان بخواند و ببیند که چه گفته‌اند،‌ دسته دیگر این‌که انسان بخواند و بداند که چه گفته‌اند و دسته سوم که مرحله اجتهاد است، حکایت از آن دارد که چه باید گفت. این سیر که استاد ما عنوان می‌کرد،‌ درباره پژوهش‌های فلسفی کاملا مصداق دارد.

این مدرس حوزه علمیه قم با بیان این‌که برخی پژوهش‌ها صرفا نقل قولند،‌ افزود: در این سیر پژوهشی معمولا محقق  دنبال بیان آن است که آرا فیلسوفان غربی و شرقی را معرفی کند.

غرویان ادامه داد: مجموعه‌ای از پژوهش‌ها نیز مقوله «چه باید گفت‌ها» را دنبال می‌کنند که به نظر من پژوهش‌های فلسفی به‌معنای دقیق کلمه در همین دسته قرار می‌گیرند، چراکه فلسفه محصول تفکر است. بنابراین، محقق در پی آن است که حاصل فکر خود را ارایه دهد.

وی با بیان این‌که بیشتر آثار فعلی تنها به آثار دیگران حاشیه می‌زنند، افزود: کمتر پیش آمده است که در این پژوهش‌ها شاهد نظریه‌پردازی باشیم،‌ در حالی که فیلسوف مانند صیادی است که در کنار دریای معرفت می‌رود و حاصل اندیشه خود را بیان می‌کند.

این محقق در ادامه مهم‌ترین چالش در گستره پژوهش‌های فلسفی را نبودن تفکر آزاد مبتنی بر گفت‌وگو دانست و اظهار کرد:‌ باید به آزادی در تفکر و اندیشه اهمیت بیشتری داده شود و تریبون‌ها برای صاحب‌نظران حوزه فلسفه در قالب کرسی‌های آزاد اندیشی رشد یابد تا از این دریچه کارشناسان مختلف این حوزه فرصت ابراز داشته باشند.

عضو هیات علمی جامعه‌ المصطفی(ص) العالمیه در پایان‌ گفت: اگر فضایی در این زمینه ایجاد شود و صاحبان نظریات فلسفی تکریم شوند،‌ شاهد تحولات زیبایی را در حوزه پژوهش‌های فلسفی خواهیم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط