دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۱
بررسی دوجین مساله در درآمدی کوتاه به ذهن

کتاب «درآمدی کوتاه به ذهن» با محور قرار دادن مباحث پیرامونی فلسفه ذهن،‌ ماهیت و چیستی این پدیده را بررسی می‌کند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ این کتاب اثری است از جان سرل که به‌ تازگی با ترجمه محمد یوسفی و‌ به همت نشر نی، در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

درآمدی کوتاه به ذهن، در قالب 11 فصل مسایل پیرامونی فلسفه ذهن و استدلال‌های موجود درباره این موضوع را بررسی می‌کند.

 فصل نخست این کتاب با عنوان «یک دوجین مساله در فلسفه ذهن»‌‌ موضوعات مختلفی را مطرح می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به راه‌حل‌های دکارت برای مسایل گوناگون اشاره کرد.

فصل دوم این تالیف «چرخش به‌سوی مادی‌گرایی» نام دارد که در آن مشکلات دوگانه‌انگاری،‌ چرخش به‌سوی مادی‌گرایی،‌ محاسبه و فرآیندهای ذهنی‌ بررسی شده‌اند.

در سومین فصل از این کتاب هم‌ با عنوان «استدلال‌هایی علیه مادی‌گرایی» مطالب مختلفی آورده شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به «هشت‌تا و نصفی استدلال علیه ماتریالیسم» اشاره کرد.

همچنین در فصل چهارم این کتاب با عنوان آگاهی(بخش اول) موضوعاتی نظیر راه‌حل مساله ذهن- بدن،‌ چهار فرض خطا،‌ نه مادی‌آوری و نه دوگانه‌انگاری ارایه شده است.

پنجمین فصل این تالیف با عنوان آگاهی(بخش دوم) ‌ویژگی‌های آگاهی،‌ برخی دیگر از رویکردهای فلسفی به مساله آگاهی،‌ آگاهی،‌ حافظه و خود(نفس) بررسی و تحلیل شده‌اند.

همچنین فصل ششم کتاب درآمدی کوتاه بر ذهن،‌ روی‌آورندگی(حیثیت التفاتی)، نام دارد که در آن ساختار روی‌آورندگی، و تعین یافتن محتوای روی آورنده، بررسی می‌شود.

علیت ذهنی،‌ عنوان هفتمین فصل این کتاب است که در این فصل توضیح هیوم درباره علیت، ‌علیت ذهنی و بسته بودن علّی امر فیزیکی بیان شده است.

هشتمین فصل این کتاب نیز با عنوان اراده آزاد، در قالب پرسش‌های مختلف از جمله این‌که چرا درباره آزادی اراده با مشکل مواجهیم، ‌آیا همساز انگاری راه‌حلی برای مساله اراده آزاد به حساب می‌آید،‌ آیا موجبیت روان‌شناختی درست است و‌ آیا موجبیت عصب‌زیست‌شناختی درست است؟،‌ تلاش می‌کند تا از نگرشی متفاوت درباره آزادی اراده سخن گوید.

نهمین فصل از این کتاب با عنوان «ناخودآگاه و تبیین رفتار» نیز مباحثی مانند چهار نوع ناخودآگاه،‌ اصل ارتباط،‌ دلایل ناخودآگاه برای کنش و پیروی ناخودآگاه از قاعده را مطرح می‌کند.

فصل دهم این اثر با عنوان ادراک مباحثی را درباره استدلال‌هایی به نفع نظریه داده حسی،‌ نتایج نظریه داده حسی، ‌ابطال نظریه داده حسی و‌ برهان استعلایی برای واقع‌گرایی مستقیم‌ را به چالش می‌کشد.

همچنین فصل یازدهم این اثر‌ با عنوان خود(نفس) مباحثی مانند هویت و حافظه،‌ معیارهای هویت شخصی، و سه مساله درباره خود را مطرح کرده است.

 جان سرل که از فیلسوفان نامدار جهان امروز محسوب می‌شود، حالات ذهنی را به تمامی معلول فعالیت‌های نورونی مغز می‌داند اما از آن‌جا که آن‌ها را سوبژکتیو،‌ کیفی و اول‌شخص می‌شمارد، ‌تقلیل هستی‌شناختی این حالت‌ها را به بنیاد نورونی‌شان برنمی‌تابد. 

این فیلسوف از مادی‌باوری تقلیل‌گرا و حذفی فاصله می‌گیرد و می‌کوشد تا با چیره شدن بر واژگان و مفروضات سنتی که به باور او همگی بر خطا بوده‌اند،‌ راه‌حلی را برای مسایل فلسفه ذهن ‌مانند مساله ذهن-بدن و ‌علیت ذهنی بیابد.

کتاب درآمدی کوتاه به ذهن ‌نوشته جان سرل ‌با ترجمه محمد یوسفی با شمارگان هزار نسخه، در 294 صفحه  وبا قیمت 120 هزار ریال به همت نشر نی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط