پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰
انتشار کتابی درباره مکتب فلسفی اصفهان و مدرسه ملاعلی نوری

مدیر گروه فلسفه، کلام و عرفان اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از انتشار دومین جلد کتاب «تأملی بر سیر تطوری حکما و حکمت متعالیه» با موضوع بررسی مکتب فلسفی اصفهان و مدرسه ملاعلی نوری خبر داد._

دکتر غلامحسین خدری، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: مباحث طرح شده در جلد دوم کتاب مربوط به مدرسه ملاعلی نوری و جریان فکری است که در مکتب فلسفی اصفهان و مدرسه ملاعلی نوری رخ داد. ضمن آن‌که در این کتاب تاثیر و تاثراتی که شاگردان از این مکتب گرفته‌اند بیان شده است.

خدری گفت: این کتاب در پنج فصل تدوین شده است که مطالب ارایه شده در فصول آن  به ترتیب ‌مروری بر وضعیت شیعی و علمای شیعی از سقوط صفویه تا ظهور قاجاریه،‌ زندگینامه و تحصیلات و حالات  شخصی حکیم نوری،‌ آثار و اندیشه‌های حکیم نوری،‌ مواجهه حکیم نوری با جریان‌های  فکری هم‌عصر خودش و همچنین شاگردان حکیم نوری‌ ‌عنوان گرفته‌اند.

وی درباره جلد نخست این مجموعه هم گفت:‌ در جلد نخست، اهمیت عصر صفویه و سهم آن در انتقال علوم فلسفی از مکتب شیراز به اصفهان و همچنین مولفه‌های حکمت متعالیه، طبقات چهارگانه حکمت متعالیه و آرای حکمای طبقه اول حکمت متعالیه بررسی شده‌اند.

مدیر گروه فلسفه، کلام و عرفان اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان این‌که این مجموعه در شش جلد تدوین شده است، ‌افزود: جلد سوم این تالیف مربوط به مکتب سبزوار و مدرسه قزوین،‌ جلد چهارم مربوط به بنیان‌گذاران مکتب فلسفی تهران، جلد پنجم مربوط به  شاگردان بنیان‌گذاران مکتب فلسفه تهران و جلد ششم درباره شاگردانِ شاگردان تا علامه طباطبایی می‌شود.

وی در پایان گفت: دومین جلد این مجموعه طی یک ماه آینده روانه بازار نشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط