یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۳
«از مزرعه» جان آپدایک به کتابفروشی‌ها آمد

رمان «از مزرعه» اثر جان آپدایک با ترجمه سهیل سُمی منتشر شد. این اثر در نیمه نخست زندگی حرفه‌ای آپدایک نوشته شده است. سُمی این کتاب را دارای نثری پخته دانست و گفت: مخاطب آثار آپدایک نباید دغدغه متاخر و متقدم بودن نوشته‌هایش را داشته باشد و گمان کند آثار اولیه این نویسنده ضعیف هستند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، رمان «از مزرعه» اثر جان آپدایک به تازگی از سوی نشر ققنوس منتشر شده و یکی از نخستین آثار منتشر شده این نویسنده است.

سُمی که پیش از این آثار دیگری از آپدایک را نیز به فارسی ترجمه کرده بود درباره تفاوت رمان «از مزرعه» با دیگر آثار وی توضیح داد: این اثر از رمان‌هایی است که در نیمه نخست زندگی حرفه‌ای نویسنده نوشته و منتشر شده و برخی منتقدان آن را شاهکاری ادبی در زمینه رمان کوتاه می‌دانند.

مترجم رمان «سنتائور» افزود: آپدایک رمانی رواشناختی را با موضوع رجعت به گذشته نوشته است. درونمایه اصلی این رمان با حس نوستالژی همراه است و راوی داستان به بازسازی زندگی ساکنان یک مزرعه می‌پردازد. در واقع در این رمان مزرعه به شخصيت اصلی داستان تبدیل می‌شود و رویارویی اهالی مزرعه با زندگی، حوادث داستان را رقم می‌زنند. سراسر رمان ماجراهای ارتباط چهار شخصیت اصلی داستان را به لحاظ روحی و روانی روایت می‌کند.

سُمی این اثر را دارای نثری درون‌گرا و پیچیده دانست و افزود: این شیوه نگارش در سایر آثار آپدایک نیز مشاهده می‌شود و وی نوعی دلبستگی به گذشته و وابستگی انسان‌ها را با این سبک نشان می‌دهد.

وی افزود: در آثار بسیاری از نویسندگان می‌توان روند تکاملی نثر آن‌ها را مشاهده کرد، اما برخی نویسندگان هم هستند که آثارشان از ابتدا دارای پختگی خاصی است. آپدایک از ابتدای فعالیت حرفه‌ای خود خوب می‌نوشت و تنها دغدغه ذهنی‌اش این است که با گذشت زمان دستخوش تغییر ‌شود.

سُمی با بیان این‌که می‌توان اوج بلوغ آپدایک را در رمان «از مزرعه» او دید، اظهار کرد: مخاطب آثار آپدایک نباید دغدغه متاخر و متقدم بودن نوشته‌هایش را داشته باشد و گمان کند نخستین آثار وی نثر و پرداخت ضعیفی دارند.

«از مزرعه» چهارمین رمان آپدایک در سال 1965 و با عنوان «OF the Farm» منتشر شد. این رمان کوتاه درباره زندگی مردی است که بعد از ازدواجی ناموفق، با همسر جدید و پسرش راهی مزرعه مادرش می‌شود. در واقع آپدایک در این رمان روابط شخصیت اصلی داستان را با مادر و اطرافیانش و همچنین روابط این افراد را با مزرعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند روایت می‌کند و مشکلات میان آن‌ها را دستمایه نگارش اثری شاعرانه قرار می‌دهد.

آپدایک در این رمان به سراغ لایه‌های پیچیده‌ای از شخصیت انسان‌ها می‌رود که سبب شکل‌گیری روابط میان آن‌ها می‌شود. این رمان موضوعی نوستالژیک دارد و تلاش شخصیت‌ها برای ساختن زندگی را بعد از دوره‌ای سخت نشان می‌دهد.

جان هویر آپدایک، متولد سال ۱۹۳۲ است و اغلب با مجموعه رمان‌های خرگوشی با عناوین «فرار کن خرگوش!»، «خرگوش باز می‌گردد»، «خرگوش پولدار می‌شود» و «خرگوش استراحت می‌کند» شناخته شده است. وی در سال 2009 درگذشت.

رمان «از مزرعه» اثر رمان آپدایک با ترجمه سهیل سمی در 176 صفحه، با شمارگان هزار و 650 نسخه و به بهای هفت هزار تومان از سوی نشر ققنوس راهی کتابفروشی‌ها شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها