سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۷
اسماعیلی: در پرتو کتاب می‌توانیم بالندگی فرهنگ اسلامی را به نظاره بنشینیم

آیین افتتاحیه بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امروز (10 اردیبهشت) با حضور محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور، سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اسماعیلی، رییس این دوره از نمایشگاه کتاب تهران و جمعی از اهالی فرهنگ و قلم برگزار شد. اسماعیلی در این مراسم گفت: در پرتو کتاب می‌توانیم شکوفایی، سرسبزی و بالندگی فرهنگ دینی و اسلامی را به نظاره بنشینیم.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم گشایش بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در بخش بین‌الملل برگزار شد. علی اسماعیلی، رییس این دوره از نمایشگاه کتاب تهران در این مراسم از کتاب به عنوان گران‌سنگ‌ترین پدیده و میراث بشر یاد کرد و گفت: کتاب را باید یکی از زیباترین جلوه‌های فرهنگی به شمار آورد.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن کریم به قلم و حرمتش سوگند یاد کرده است و کتاب آسمانی را معجزه همیشه جاوید آخرین سفیر سعادت دانسته است. کتاب از برترین نعمت‌های بشری است که در پناهش بشر از گرداب جهل به بلندای دانش و معرفت می‌رسد.

رییس بیست‌وشمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی، در گذشته و حال هزاران کتاب در رشته‌های مختلف به نگارش در آورده و عرضه کرده است. وظیفه ما پاسداری از این میراث شکوهمند است.

اسماعیلی عنوان کرد: در دولت‌های نهم و دهم به نگارش، چاپ و نشر کتاب خوب و کمک به گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی عنایت ویژه‌ای شده است. وزارت ارشاد همواره کتاب را ابزار مناسبی برای بازتاب نور و جلوه جمال فرهنگ اسلامی بر پهنه دل‌ها دانسته است.

وی توضیح داد: 820 هزار کتاب از آغاز انقلاب اسلامی ایران منتشر شده است که 480 هزار یعنی 59 درصد کل عناوین در دولت‌های نهم و دهم منتشر شده است.

این مقام مسوول با بیان این‌که این دولت فرهنگی ترین دولت محسوب می‌شود، ادامه داد: برگزاری 25 دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و برپایی 208 نمایشگاه استانی کتاب و نمایشگاه‌های تخصصی با حدود 5/6 میلیارد نفر بازدیدکننده، برگزاری 57 جشنواره و جایزه کتاب مانند جایزه کتاب فصل، نقد کتاب، کتاب سال و خلیج‌فارس و همچنین معرفی یک هزار و 803 منتخب و اهدای بیش از 16 هزار سکه بهار آزادی به منتخبان برگ زرین دیگری از دستاوردهای فرهنگی دولت است.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در دهه 60 و 70 تیراژ کل کتاب‌ها حدود پنج میلیون و 200 هزار نسخه و 36 میلیون و 500 هزار نسخه بوده که این رقم در سال 1391 به 203 میلیون و 500 هزار نسخه رسده است که از رشد 6 برابری تیراژ کتاب‌ها حکایت می‌کند. همچنین در دولت‌های نهم و دهم 854 میلیارد ریال بن کتاب در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی توزیع شده است.

اسماعیلی اظهار کرد: نمایشگاه کتاب در فضایی به وسعت دل‌های دلداده کتاب و نمایش حضور دلسوختگان کتاب از داخل و خارج و پنج میلیون فرهیخته بی‌قرار فرصتی مغتنم برای ورود کتاب به متن زندگی مردم است.

وی با بیان این‌که نمایشگاه کتاب میعادگاه آشنایی و تعامل فرهنگ‌های سایر کشورها با ایران اسلامی محسوب می‌شود، گفت: همگان می‌دانند دانایی سرچشمه توانایی است. بنابراین در این سال که توسط مقام معظم رهبری با عنوان سال حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی نامگذاری شده است، در سایه‌سار برگ‌های پرطراوت کتاب گردهم آمده‌ایم تا دانش و فرهنگ را ارج نهیم.

سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم از حضور 2 هزار و 545 ناشر داخلی با بیش از 207 هزار عنوان کتاب آموزشی، دانشگاهی، عمومی و همچنین کودک و نوجوان و یک هزار و 600 ناشر خارجی با بیش از 250 هزار عنوان کتاب در بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد و گفت: امسال حدود 108 ناشر الکترونیک بخش ویژه‌ای را به ارایه محصولات فرهنگی در بخش‌های فرهنگ‌سازی، فروشگاهی، کتابخانه‌های دیجیتال، سایت‌های مرتبط با کتاب و فناوری می‌پردازند.

وی با اشاره به بخش بازار جهانی بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: بیش از 9 مرکز در این بخش به ارایه محصولات فرهنگی و برگزاری نشست‌های تخصصی می‌پردازند. همچنین در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران 150 نشست علمی و کارگاه آموزشی با موضوع کتابداری و اطلاع‌‌رسانی برپا می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امسال غرفه ویژه‌ای به مناسبت پنجاهمین سالگرد رویداد قیام 15 خرداد سال 1342 راه‌اندازی شده است. همچنین در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران غرفه ویژه‌ای به ارایه آثار شهید مرتضی مطهری اختصاص یافته است.

حسینی عنوان کرد: در سالن یاس این دوره از نمایشگاه کتاب تهران کارنامه نشر سال 1391 ارایه می‌شود. حدود سه هزار و 500 عنوان کتاب منتشر شده در سال 1391 و همچنین کتاب‌های برگزیده و منابع مرجع ارزشمند در این سالن عرضه می‌شود.

وی در پایان گفت: امسال برای 250 هزار نفر طلاب و دانشجو حدود 60 میلیارد ریال یارانه الکترونیکی کتاب در نظر گرفته شده است. کتاب‌های خارجی نیز در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران بر اساس یارانه مبادله‌ای ارایه می‌شوند.

بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از فردا (11 اردیبهشت) به مدت 10 روز در مصلای امام خمینی(ره) میزبان علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط