سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۵
«تذكرة الاوليا» به دست نوجوانان ‌رسید

«تذكرة الاوليا» کتاب مشهور عطار نیشابوری با بازآفرینی افشین علا و نقاشی‌های محمدرضا لواسانی برای مخاطب نوجوان از سوی انتشارات پیدایش منتشر شد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) «تذكرة الاوليا» کتاب مشهور عطار نیشابوری با بازآفرینی افشین علا و تصویرگری محمدرضا لواسانی از سوی نشر پیدایش برای نوجوانان منتشر شد.

«قندیلی از نور، شرح حال رابعه»، «شاخه نرگس در دهان مار، شرح حال مالک دینار»، «نسیم یمن، شرح حال اویس قرنی»، «راهزن دلداده، شرح حال فضیل عیاض»، «دامن دامن مروارید، شرح حال ابراهیم ادهم»، «باران عشق، شرح حال بایزید بسطامی» و «جرعه‌ای از جام دوست، شرح حال حسن بصری» داستان‌هایی است که نویسنده در این کتاب به‌ آن‌ها پرداخته است.

در بخشی از این کتاب و در داستانی از «بایزید بسطامی» آمده است: 
«بایزید در راه بسطام، به همدان رسید. از بازار شهر مقداری بذر گیاه خرید و با خود  به بسطام آورد. وقتی که کیسه بذرها را باز کرد، چند مورچه در میانشان دید. از آن‌جا که نسبت به مخلوقات خداوند رحمی عجیب در دلش بود، با خود گفت: این مورچه‌ها را از وطنشان آواره کرده‌ام. پس باز هم به همدان سفر کرد و مورچه‌ها را در همان جایی که بذر خریده بود، رها کرد.»


«محمد ابوحامد» ملقب به «فریدالدین» در حدود سال پانصد و چهل هجری در نیشابور به دنیا آمد و در سال ششصد و هجده در قتل عام مغول کشته شد.

علت اصلی شهرت عطار، آثار منظوم اوست؛ آثاری مانند: الهی‌نامه، اسرارنامه، جواهرنامه، خسرونامه، شرح‌القلب، مصیبت‌نامه و منطق‌الطیر. باید گفت مهم‌ترین ویژگی تمام آثار عطار آن است که برای هدایت و راهنمایی بشر به‌سوی حق و حقیقت نوشته شده است، آن هم در روزگاری که بیش‌تر شاعران، فکر و ذوق خود را برای ستایش پادشاهان یا سرگرمی به‌کار می‌بردند.

این کتاب 160 صفحه‌ای با شمارگان دو هزار نسخه، به بهای هفت هزار تومان وارد بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط