دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۴
یوسفی: جامعه هنری، تصویرگر رمان نوجوان تربیت نکرده است

محمدرضا یوسفی در دومین نشست نقد آثار «طرح رمان نوجوان امروز» درباره موضوع تصویرگری رمان‌های نوجوانان گفت: جامعه هنری برای رمان‌های نوجوانان تصویرگر تربیت نکرده و هنوز در این عرصه وجود تصویرگران خوب از ضروریات تلقی می‌شود.-

به گزارش خبرگزاري کتاب ايران (ايبنا)، اين نشست در دومين روز از سفر نويسندگان «طرح رمان نوجوان امروز» در  مرکز شماره هفت کانون شهر مشهد برگزار شد.

در اين نشست رمان​هاي «برنامه روز دوم سفر» از اسدالله شکرانه، «هر هفت هزار سال» فرشيد رييسي، «چشم بزرگ گوش بزرگ» سعيد تشکري و «عشق و رنج و بلوط»  نقد شدند و نويسندگان اين رمان‌ها دیدگاه‌های ساير نويسندگان اين مجموعه را شنيدند. 

در ادامه نشست جمال​الدين اکرمي، نويسنده و پژوهشگر عرصه تصويرگري کتاب​هاي کودک و نوجوان درباره مساله تصويرگري اين نوع كتاب را با نویسندگان این حوزه در این نشست مطرح کرد.

اين نويسنده گفت: تصويرگري کتاب​هاي نوجوان بايد بسيار هوشمندانه انجام شود همان​طور که «کوئينتون بليک» تصويرگري آثار «رولد دال» را انجام مي​داد. برخي رمان‌هايي که در «طرح رمان نوجوان امروز»منتشر مي​شوند، نياز به تصويرگري دارند و نبود تصاوير مناسب در اين مجموعه به چشم مي​خورد. در برخي کتاب​هايي که فضاي بومي دارند، تصويرگري‌هاي بومي مي​تواند فضاي بسيار خوبي را ايجاد کند و آگاهي​هاي زيادي از لباس​هاي محلي و فضاي بومي رمان را به خواننده بدهد. در ايران تصويرگران بسيار حرفه​اي چون فرهاد جمشيدي و امير نساجي وجود دارند که در کار خود بسيار حرفه​اي هستند اما معروف نيستند.

وي افزود: تصوير بايد يک متن مستقل از کتاب باشد و بتواند اطلاعات بيشتري از متن را در اختيار مخاطب قرار دهد. از ديدگاه من تصويرگري مساله​اي بود که در برخي آثار اين مجموعه به شدت نياز به وجود آن احساس مي​شد. 

در ادامه هدي حدادي، از دست​اندرکاران طرح رمان نوجوان امروز، درباره تصويرگري اين مجموعه اظهار کرد: در ابتدا که اين پروژه تعريف شد، تصويرگري جزئي از آن نبود، ولی در برخي رمان​ها که واقعا بدون تصاوير کامل نبودند، تصاويري براي آن​ها ايجاد کرديم. «پيشگو» و «توران​تور» رمان​هايي بودند که تصاويري براي آن​ها ترسيم شد.

وي افزود: تصوير نداشتن رمان​هاي اين پروژه، دلايل مختلفي داشت. نخستين دليل اين بود که اگر ما کتاب را براي تصويرگري به تصويرگر مي​سپرديم، زمان زيادي طول مي‌کشيد تا کتاب​ها منتشر شوند. از سوی ديگر از نظر اقتصادي هزينه توليد آثار تا حد زيادي پايين مي​آمد. از اين رو حذف تصاوير از اين مجموعه بسيار هوشمندانه صورت گرفت.

يوسفي نیز در ادامه این نشست تصريح کرد: مسلم است که تصويرگر حرفه​اي در حوزه نوجوان، بسيار کم داريم. من تنها در شرايط اصرار ناشر مجبور می‌شوم کتابم را تصویرگری کنم . در غیر این  صورت به اين مساله تن نمی​دهم. اگر می​خواستم اسیر تصویر و تصویرگری شوم تا به امروز شاید برخی آثارم هنوز منتشر نشده بودند.

نويسندگان رمان نوجوان از سه‌شنبه، 17 بهمن سفر خود را براي برگزاري جلسات نقد رمان‌هاي «طرح رمان نوجوان امروز» آغاز کردند. نخستين نشست اين سفر چهارشنبه، 18 بهمن آغاز شد که در آن علاوه بر نقد آثار جديد توسط نويسندگان، نوجوانان مشهدي نيز رمان​هاي چاپ شده را در اين مجموعه نقد کردند.

محمدرضا يوسفي، محمدرضا شمس، کاظم اخوان، مصطفي خرامان، نويد سيد علي​اکبر، مهدي رجبي،​حسن احمدي، محمدرضا بايرامي، هادي خورشاهيان، ليلا عباس​علي​زاده، هدي حدادي، تهمينه حدادي، بهناز ضرابي​زاده، شاهين رهنما، عبدالصالح پاک، جواد محقق، حميد​رضا شاه​آبادي، نقي سليماني، جعفر توزنده​جاني، علي​اضغر عزتي​پاک، جمال​الدين اکرمي، محمدرضا اصلاني، عبدالمجيد نجفي و محسن هجري از نويسندگاني بودند که در اين نشست​ها حضور داشتند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط