چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۸
«شاپرک» مخّل خرید و فروش کتاب در نمایشگاه کتاب قم

اجرای طرح «شاپرک» در هشتمین نمایشگاه استانی کتاب قم اغلب ناشران و خریداران کتاب را در این استان با مشکلات مبادلاتی روبه‌رو کرد. «شاپرک» طرحی است که برای سامان‌دهی پایانه‌های فروش وارد سیستم بانکداری کشور شده است، اما در یک هفته اخیر با اختلالات بسیاری همراه بود و نمایشگاه قم نیز تحت تاثیر این نوسانات قرار گرفت._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نمایشگاه استانی کتاب قم از پنجشنبه (پنجم بهمن‌ماه) فعالیت خود را به طور رسمی با حضور سرپرست معاون اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسوولان استانی آغاز کرد، اما اختلال در شبکه کارتخوان سراسر کشور نمایشگاه استانی کتاب قم را هم بی‌بهره نساخت و اغلب غرفه‌داران، ناشران و خریداران کتاب نتوانستند به آسانی خرید و فروش کنند.

صفی‌الله قره‌قزلو، مسوول فروش آثار موسسه بوستان کتاب استان قم در این باره گفت: استقبال از هشتمین دوره نمایشگاه استانی کتاب قم خوب و مناسب بود، البته تعداد بازدیدکنندگان با خرید آثار مکتوب تناسبی نداشت و اختلال در شبکه سراسری دستگاه کارتخوان کشور روند خرید و فروش آثار این نمایشگاه را تحت تاثیر خود قرار داد.

وی ادامه داد: برخی آثار این غرفه را به وسیله بن‌کارت‌ها به فروش رساندیم اما نه وجهی به حساب ما وارد شده و نه وجهی در بن‌کارت‌هایی که خریداران کتاب به دست ما سپردند، وجود دارد.

حمید خرمی، مدیر داخلی هشتمین دوره نمایشگاه استانی کتاب قم نیز درباره استقبال از نمایشگاه استانی کتاب در قم بیان کرد: این نمایشگاه در روزهای پایانی با حجم گسترده‌ای از علاقه‌مندان کتاب روبه‌رو شده است،به طوری هر شب زمان بازدید از نمایشگاه را افزایش دادیم و امروز 11 بهمن، آخرین روز نمایشگاه استانی کتاب قم هم هشت باجه فروش بن‌کارت‌های خرید کتاب نتوانسته‌اند پاسخگوی همگان باشند.

وی بیان کرد: هشتمین دوره نمایشگاه استانی کتاب قم، آثار خود را با 40 درصد تخفیف در اختیار مخاطبان قرار داده است و توانسته نیازهای مطالعاتی اقشار مختلف دانشجو، دانش‌آموز، فرهنگی و علاقه‌مندان کتاب را برطرف کند.

مدیر داخلی هشتمین دوره نمایشگاه استانی کتاب قم درباره اختلال شبکه کارتخوان این نمایشگاه عنوان کرد: مشکلی که در شبکه کارتخوان این نمایشگاه رخ داده، ناشی از اختلالات شبکه بانکی در سراسر کشور است.
 
به گفته وی، البته بسیاری از ناشران و مسوولان غرفه‌ از بابت دریافت نکردن وجه ابراز نگرانی ‌کرده‌اند که اطلاع‌رسانی کردیم و با توجه به فرآیند طرح «شاپرک» وجه دریافت و پرداخت پس از 72 ساعت به حساب مقصد وارد می‌شود. همچنین ناشران پس از برپایی نمایشگاه می‌توانند بن کارت‌هایی را که در اختیار دارند به بانک صادرات، شعبه حرم مطهر فاطمه معصومه(س) ارایه دهند و مبلغ آن‌ها را دریافت کنند.

محمد خامه‌یار، معاون مطبوعاتی و تبلیغاتی اداره فرهنگ و ارشاد استان قم نیز درباره استقبال از نمایشگاه استانی کتاب قم اظهار کرد: برپایی سالانه و تخفیف 40 درصدی فروش کتاب‌های این نمایشگاه سبب شده‌اند که هشتمین دوره نمایشگاه استانی کتاب قم از اقبال خوبی میان قمی‌ها برخوردار شود، البته فضای محدود مجتمع امام خمینی(ره) فرصت حضور را برای تمام ناشران استان قم فراهم نکرده است.

وی افزود: استان قم یک هزار و 200 ناشر دارد که در این دوره از نمایشگاه تنها 200 ناشر از قم و سراسر ایران شرکت کرده‌اند. سال گذشته برای پوشش هرچه بیشتر ناشران استانی از اراضی اطراف این مجتمع بهره‌بردیم اما امسال به دلیل نوسانات آب‌وهوایی و فصلی، از این اقدام معذور ماندیم و به نظر می‌رسد برای ارایه خدمات بهتر و پوشش ناشران، استان قم به عنوان دومین قطب چاپ و نشر در کشور به جایگاهی به عنوان محل برگزاری نمایشگاه‌های دایمی نیاز دارد.

معاون مطبوعاتی و تبلیغاتی اداره فرهنگ و ارشاد استان قم با بیان این‌که تاکنون شهردار قم، استاندار، رییس شورای شهر و مسوولان کمیسیون فرهنگی استان را از محدودیت فیزیکی مجتمع فرهنگی امام خمینی(ره) آگاه کردیم‌ گفت: همچنین استان قم در هشتم اسفندماه امسال میزبان سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی آثار حوزوی است که پیش‌بینی می‌شود مشکل محدودیت فیزیکی مجتمع امام خمینی (ره) قم بار دیگر در این دوره از نمایشگاه کتاب نیز محسوس باشد.

خرمی در پاسخ به این سوال که «آیا هشتمین دوره نمایشگاه استانی کتاب قم مراسم اختتامیه دارد؟» عنوان کرد: متاسفانه به دلیل محدودیت فیزیکی این نمایشگاه برای اختتامیه آن مراسمی تدوین نکرده‌ایم و  پیش‌بینی می‌شود که در ساعات پایانی امروز (آخرین روز نمایشگاه استانی کتاب قم) استقبال از نمایشگاه افزون‌تر شود و مجبور به تمدید زمان بازدید آن شویم.

مسوول فروش غرفه موسسه بوستان کتاب درباره اطلاع‌رسانی برپایی نمایشگاه استانی کتاب قم نیز گفت: استان قم از ظرفیت‌های فرهنگی بالایی برخوردار است و انتظار می‌رود که استقبال از این برنامه‌ها که تنها یک بار در سال برپا می‌شود، بسیار مطلوب باشد در حالی که استقبال از هشتمین دوره نمایشگاه استانی کتاب قم خوب بود اما در حد انتظار نبود و به نظر می‌رسد بزرگترین عامل آن محدودیت اطلاع‌رسانی در سطح شهر است.

نمایشگاه استانی کتاب قم که پنجشنبه پنجم بهمن کار خود را آغاز کرده بود، امروز چهارشنبه (11 بهمن ماه) ساعت 20 و 30 دقیقه در مجتمع امام خمینی(ره) به پایان می‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط