یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۷
«یول‌اوغلو» فردا در شیراز  رونمایی می‌شود

کتاب «یول اوغلو» شامل آداب و رسوم مردم عشایر، اثری از فتانه مرادی، عصر فردا (دوشنبه، نهم بهمن) در مجمتع فرهنگی آموزشی احسان شهر شیراز رونمایی می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب آداب و رسوم مربوط به قوم قشقایی، یکی از اقوام کهن استان فارس را روایت می‌کند.

مرادی، نویسنده اثر، با بیان این‌که این کتاب شش رسم از ایل قشقایی را به تصویر می‌کشد، گفت: رسومی مانند عزاداری، مراسم طلب باران، «کوسه گلین»، «متل‌گویی توسط عاشق‌ها»، «بخشیده شدن خون» و «حرمت پیشکسوتان» در این کتاب به تصویر کشیده شده‌اند.

وی ادامه داد: در بخش حرمت پیشکسوتان، داستانی می‌خوانیم که بر اساس آن در گذشته اگر بزرگترها حرفی می زدند، فرد جوان قوم هیچ مخالفتی با آن نداشت و قبول می‌کرد.

مرادی با اشاره به اهداف خود از نگارش این اثر، اظهار کرد: کتاب حاضر با هدف زنده نگه‌داشتن آداب و رسوم قدیمی قوم قشقایی به عنوان یکی از قوم‌های کهن ایران زمین نوشته شده است.

به گفته وی، توجه به بسیاری از این آداب و رسوم‌ها موجب می‌شود که برخی ناهنجاری‌های موجود در زندگی برطرف شود. هدف این کتاب همچنین یادآوری باورها و ارزش‌هایی است که در طول سال‌های مختلف و  میان زندگی ماشینی فراموش شده‌اند.

مرادی با بیان این‌که زندگی در دنیای ماشینی موجب تغییر روند زندگی و نگاه مردم شده، اظهار کرد: در این کتاب به برگشتن به گذشته و اصالت فرهنگ ایرانی تاکید شده است.

وی با اشاره به یکی از آدابی که در این کتاب آمده است، عنوان کرد: رسم بخشیده شدن خون توسط چارقد یک زن، زمانی اجرا می‌شد که در دو قوم مختلف فردی سهوا کشته می‌شد و از خانواده قاتل زنی چارقد خود را به روی مقتول می‌انداخت. در این موقع خانواده مقتول، قاتل را به حرمت این چارقد می‌بخشیدند.

وی یادآور شد: این کتاب به زبان ترکی نوشته شده و عنوان یول‌اوغلو به معنای «مسافر» است.

جلسه رونمایی کتاب «یول اوغلو» فردا ساعت 18 تا 20 در مجمتع فرهنگی آموزشی احسان واقع در میدان احسان، بلوار مالی‌آباد رونمایی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط