دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۸
دقیقی: كمي کتابفروشی‌ها و آثار تکراری بازار داستان را کساد می‌کنند

مژده دقیقی،‌ مترجم ادبیات داستانی با بیان این‌که مشکلات بازار رمان و داستان چندان تازه نیست، تکراری شدن موضوعی آثار داستانی، قلت کتابفرشی‌ها و عرضه نشدن اثر داستانی خوب در بازار کتاب را از جمله عوامل کم رونقی بازار داستان بیان کرد و گفت: متاسفانه یکی از مسایل کم دیده شده، كمي کتابفروشی‌ها در محله‌هاست؛ در این وضعیت مردم عادی کمتر رغبت می‌کنند مسافت زیادی را برای خرید کتاب بپیمایند و موضوع کتاب خود به خود فراموش می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دقیقی با اشاره به متفاوت بودن اقشار کتابخوان در شکل دادن تقاضای نسبی بازار کتاب توضیح داد: قشر کتابخوان تنوع فراوانی دارند. واضح است که برخی آثار نویسندگان مشتری‌های دایمی و همیشگی خود را دارا هستند.
 
وی افزود: وقتی از بازار تابستانی صحبت به میان می‌آید، مساله سرگرمی هم مطرح است؛ چرا که بسیاری برای سرگرم شدن در این فصل به سراغ رمان و داستان خواندن می‌روند، به همین دلیل باید آثار متناسب با این قشر در بازار کتاب وجود داشته باشد، وقتی بازار خالی است، مخاطب از کتاب دور می‌شود.
 
این مترجم در ادامه با توضیح درباره مشکلات دیگر بازار کتاب افزود: بخشی از مخاطبان کتاب می‌گویند در بازار با یکسری کار تکراری مواجهیم و  آثار خوب و جدید کم منتشر می‌شود. در نتیجه همه این کاستی‌ها ما مخاطب کتاب را از دست می‌دهیم؛ ‌آن هم در شرایطی که امکانات وسیعی در دنیای امروز برای سرگرم شدن وجود دارد؛ امکاناتی که اغلب آن‌ها کاذبند.

وی در پاسخ به این سوال که «تقاضا در بازار داستان را چگونه می‌توان همپای سینما و یا تئاتر افزایش داد؟» گفت: این مشکل جدیدی نیست؛ چرا که حوزه سینما و تئاتر جذاب‌ترند و به همین دلیل آدم‌های کمتری به دنبال کتاب هستند. 

دقیقی در پاسخ به این سوال که «آیا پیشنهادی برای معرفی و آشنا کردن توده مردم با کتاب و داستان دارید؟» توضیح داد: به نظر من تلویزیون با مخاطب میلیونی که دارد، عرصه خوبی برای معرفی آثار داستانی است، به شرط آن‌که دست‌اندرکاران به یک دسته کتاب خاص بسنده نکنند و به همه آثار منتشر شده در بازار کتاب توجه نشان دهند.  متاسفانه سلایقی هست که با ادبیات معاصر ناسازگارند و خصوصا داستان معاصر را برنمی‌تابند. 

مترجم کتاب «رویای نوشتن» گفت: این روزها فقط مطبوعات و رسانه‌هایی مانند خبرگزاری‌ها می‌توانند به اخبار کتاب بپردازند و این دسته از رسانه‌ها هم با مخاطبان محدود خود با توده مردم فاصله دارند. 

دقیقی در ادامه با اشاره به كمي کتابفروشی‌ها در محله‌های مختلف گفت: اگر مخاطبی بخواهد دنبال کتاب مورد علاقه‌اش برود، با نبود کتابفروشي مواجه می‌شود و دستش به جایی بند نیست. این روزها یا کتابفروشی‌ها مال خود ناشرند یا اغلب کتابفروشی‌های محلی به دلیل تقاضای اندک تعطیل شده‌اند. با این‌که فروشگاه‌های «شهر‌ کتاب»، می‌توانند موثر باشند و تا به حال هم بوده‌اند، ولی این روزها با وجود شرایط دشوار رفت و آمد، اگر کتاب در دسترس نباشد، فراموش می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط