پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
افهمی: وقتی آمار نداریم، نمی‌توانیم برای بازار داستان برنامه‌ریزی کنیم

جواد افهمی وضعیت بازار رمان و داستان را در فصل تابستان متناسب با دیگر فصل‌های سال دارای افزایش یا افت دانست. وی معتقد است که برای رونق یافتن بازار رمان و داستان ابتدا باید از آمار دقیق آن مطلع شد. این داستان‌نویس تاکید کرد که برای نوسانات بازار کتاب در موقعیت‌های مختلف می‌توان برنامه‌ریزی کرد.-

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، افهمی درباره وضعیت استقبال مخاطبان از بازار رمان و داستان در فصل تابستان، از رونق نسبی این بازار در اوایل مهر سخن گفت و توضیح داد: براساس قرارداهایی که معمولا با ناشران داریم، می‌توان دریافت که بازار فروش آنان بعد از تابستان بهتر می‌شود. 

وی افزود: وضعیت اقبال به بازار رمان و داستان و در مجموع کتاب،‌ یک فرآیند کلی است و اگر کتابخوانی افزایش یابد، فصل‌ها هم متاثر از آن خواهند بود و اگر در طول دوازده ماه بازار کتابخوانی داغ باشد، در تابستان نیز این رویه ادامه‌دار خواهد بود.
 
نویسنده «تاکسی سمند» در ادامه گفت: اگر وضعیت آرمانی را در نظر بگیریم و بگوییم ۹ ماه تحصیلی هم همه کتاب بخوانند، راضی می‌شویم که در فصل تابستان هم بازار کتاب استراحتی بکند و مردم سراغ کتاب نروند! اما حالا بدون این‌که در ماه‌های دیگر رونق خاصی در بازار کتاب باشد، تابستان این بازار از رونق می‌افتد.

افهمی در ادامه با بیان این‌که تلاش خبرنگاران و اهالی مطبوعات در زمینه نظرسنجی شاید به اندازه نتایج آمارگیری صحیح موثر نباشد، توضیح داد: چگونه می‌توان به تحلیل یک موقعیت نشست، وقتی آمار دقیقی از آن ارایه نشود. یکی از مشکلات فرهنگی ما این است که نمی‌توانیم آمار دقیقی از وضعیت موجود ارایه دهیم و کمتر متوجه می‌شویم که آمار کتابخوانی مثلا در امسال نسبت به سال گذشته چه نوساناتی داشته است. 

نویسنده «سوران سرد» در بخش دیگر سخنان خود گفت: وقتی همه برنامه‌های دیگر ما براساس آمار تنظیم می‌شود، چرا بخش فرهنگی باید از این مساله محروم باشد و در تحلیل موقعیت خود از پیش‌بینی و برنامه‌ریزی نسبت به حوزه حساسی مانند کتاب دور بماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط