شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۹
بي‌نياز: قشر تحصيلكرده در تابستان هم سراغ كتاب نمي‌روند

فتح‌الله بي‌نياز، نويسنده و منتقد ادبي، درباره وضعيت بازار داستان و رمان در فصل تابستان مسايلي از قبيل بي‌علاقه بودن قشر دانشجو به كتاب خواندن را مطرح كرد. بي‌نياز گفت: رسانه‌هايي غير از خبرگزاري‌هاي تخصصي، اهميتي به معرفي كتاب نمي‌دهند و جايگاه كتاب و نويسنده در جامعه و رسانه‌هاي عمومي‌تر مهجور است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، بي‌نياز درباره وضعيت تابستاني بازار رمان و داستان، صحبت‌هايش را با گله از برخي اقشار جامعه نسبت به كتاب‌خواندن آغاز كرد. وي با بيان اين‌كه قشر كتابخوان براي كتاب خواندن به تغيير فصل نيازي ندارند، گفت: كتابخوانان واقعي فصل مشخصي را براي كتاب خواندن نمي‌شناسند. از دانشجوياني كه گاهي براي پايان‌نامه‌ها و كارهاي تحقيقي‌شان به من مراجعه مي‌كنند، مكرر شنيده‌ام كه حتي كتاب‌هاي درسي‌شان را هم به اجبار مي‌خوانند. 

وي افزود: در جامعه ما كتاب معرفي نمي‌شود و مخاطبان جدي كتاب قشر محدودي از جامعه هستند؛ البته قشر قابل توجهي از مخاطبان را هم رمان‌هاي بازاري به خود اختصاص داده‌اند. اين دسته از مخاطبان به سراغ كتاب‌هايي مي‌روند كه بار فكري خاصي را به آنان القا نمي‌كند و در روابطشان هم اين نوع كتابخواني تاثيري ندارد. در مجموع قشر بالنده و جدي كتابخوان حدود 20 درصد جامعه هستند.

نويسنده «جهان داستان‌هاي مدرنيستي» توضيح داد: در واقع ما نمي‌توانيم افرادي را كه كنش اجتماعي ندارند، كتابخوان حساب كنيم. داستان‌نويسان ديني خوب ما مانند مهدي شجاعي، ‌صادق كرميار و ديگران هم به دنبال مخاطب و قشر مذهبي پيشرو هستند.

بي‌نياز يادآورشد: به اعتقاد من وضعيت داستان‌خواني در كشور ما در تابستان هم جهش خاصي ندارد. من در دوران دانشجويي با وجود آن‌كه در رشته‌اي فني تحصيل مي‌كردم، هفته‌اي نبود كه تا حد اشباع كتاب نخوانم؛ همكلاسي‌هايم نيز اغلب همين طور بودند.

اين پژوهشگر تصريح كرد: قشر ديپلمه امروز سليقه‌شان از «هري پاتر» و «رمز داوينچي» فراتر نمي‌رود، جمعيت دانشجو هم به دنبال كتاب و داستان نمي‌روند و ما در نهايت نمي‌دانيم در مقابل اين مساله چه رفتاري  مي‌توان داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط