پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۷
آرمین: داستان و ادبیات را باید به میان مردم برد

منیژه آرمین با اشاره به وضعیت بازار داستان و رمان در فصل تابستان تاکید کرد که باید کتاب و داستان را به میان مردم برد و بیش از هر چیز مردمی شدن ادبیات و هنر است که سبب غنی شدن فرهنگی در یک جامعه می شود. این نویسنده همچنین توجه به فضای نقد و معرفی کتاب در رسانه‌ها و مکان‌های عمومی را امری ضروری دانست.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آرمین گفت: قاعدتا باید کتاب‌های رمان و داستان در فصل تابستان مخاطبان زیادتری داشته باشند، ‌ولی مسلما بازار مخاطبان داستان در کشور ما هنوز کم تعدادند که باید برای آن برنامه‌ریزی جدی‌تری داشته باشیم.

وی افزود: رسانه‌ها می‌توانند نقش مهمی در نقد و معرفی کتاب داشته باشند. به عنوان مثال می‌بینیم برای کالاهای تجاری تا چه حد در تلویزیون برنامه تبلیغی ساخته می‌شود؛ به طوری که جزو زندگی و فرهنگ مردم شده‌اند، ولی در این میان آنچه که به طور واقعی از آن غافلیم، برنامه‌سازی برای کتاب، ‌اصلی‌ترین کالای فرهنگی است. 

نویسنده «شب و قلندر» در ادامه با اشاره به این‌که نقش معرفی کتاب‌های خوب در رسانه‌ها می‌تواند به رشد فرهنگی بینجامد گفت: تبلیغ برای کتاب می‌تواند جامعه را در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی متحول کند. در صورتی که مثلا تلویزیون برای بخش نقد و یا معرفی کتاب برنامه‌هایی را در ساعت‌های پر بیننده تدارک ببیند، مطمئنا بازار کتاب تکان خواهد خورد. 

این هنرمند در ادامه بابیان این‌که هنر باید بومی و مردمی شود، گفت: به نظر من تا ادبیات و هنر را به عامه مردم وصل نکنیم، فرهنگ غنی نخواهیم داشت. به طور خیلی ساده یکی از راه‌های معرفی بیشتر کتاب به مردم سوپرمارکت‌ها و حتی فرودگاه‌ها و ترمینال‌ها هستند. این حرکت‌ها شاید در ابتدا هزینه‌بر باشند، ولی در نهایت به نفع چرخه اقتصادی کتاب و حتی درآمدهای کل کشور خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها