سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۵
نقبایی «مثل آکواریوم ته دریا» را سرود

دومین دفتر شعر مهدی نقبایی با عنوان «مثل آکواریوم ته دریا» از سوی نشر شانی به بازار کتاب آمد. این دفتر دربرگیرنده غزل‌ها و رباعی‌های شاعر است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دفتر شعر «مثل آکواریوم ته دریا» مجموعه‌ای ۷۱ صفحه‌ای و در برگیرنده غزل‌‌ها و رباعی‌های نقبایی است.

هیچ یک از غزل‌ها یا رباعی‌های این مجموعه عنوان مشخصی ندارند و تاریخ سرایش آن‌ها در کتاب ذکر نشده است.

برخی از این شعرها با مطلع‌هایی چون «جای تو با تمام جهان پر نمی‌شود»، «خود را شبی در آینه دیدم دلم گرفت»، «من یک سپیدرود غریبم خزر کجاست؟»، «تو ای برای من از مرگ ناگهانی‌تر»، «شاید تمام قصه ما این سه جمله بود»، «من خوابم و بازهم تو بیداری اشک!» و «با فکر و خیال همنشین‌اش کردی» آغاز می‌شوند.

غزل‌های این مجموعه غزل نو به حساب می‌آیند، البته این ویژگی در رباعی‌های نقبایی نیز دیده می‌شود و شاعر در سرایش شعرهایش از واژه‌ها و تعابیر امروزی بهره گرفته است. برای مثال می‌توان به رباعی اشاره کرد که در پشت جلد کتاب نیز آمده است:
«در مدرسه از نشاطمان کم کردند
از فرصت ارتباطمان کم کردند
هر وقت به هم عشق تعارف کردیم
از نمره انضباطمان کم کردند»

نقبایی درباره این مجموعه به «ایبنا» گفت: اغلب کارهای این مجموعه از شعرهای قدیمی‌ام هستند که طی سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲ سروده شده‌اند.

وی به نخستین مجموعه شعرش اشاره و تشریح کرد: نخستین دفتر شعرم با عنوان «اما تو برای من نمی‌میری» در سال ۱۳۸۲ از سوی انتشارات گپ به چاپ رسید، البته آن مجموعه دربرگیرنده سروده‌های من و آرش فرزام‌صفت در قالب‌های غزل و رباعی به‌‌طور مشترک بود.

این شاعر ادامه داد: شعرهای دفتر دوم من در راستای همان شعرهایی است که در مجموعه نخست آمده و تغییر چندانی در زمینه فرم و محتوا میان این اشعار با دفتر پیشین دیده نمی‌شود.

وی در پایان درباره مضامین شعرهای این دفتر افزود: اغلب شعرهای این مجموعه درباره مضامین و مسایل عاطفی سروده شده‌اند، اما در گزینش آن‌ها برای چاپ در این مجموعه، محور یا موضوع ویژه‌ای مدنظرم نبوده است.

یک نمونه رباعی از این مجموعه:
«من سنگ نیستم که فراموش کنم
آرام بایستم، فراموش کنم
خندیدنمان می‌رود از یاد ولی
من با تو گریستم، فراموش کنم؟»

مهدی نقبایی متولد ۱۳۵۶ و دانشجوی پزشکی دوره رزیدنتی (دستیار تخصصی) اطفال است.

مجموعه شعر «مثل آکواریوم ته دریا» در ۷۱ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت سه هزار تومان بهار امسال از سوی نشر شانی منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط