یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۵
«هوای چتری» به کتابفروشی‌‌ها رسید

نخستین مجموعه غزل صالح دروند با عنوان «هوای چتری» از سوی نشر شانی به بازار کتاب آمد. این مجموعه گزیده‌ای از غزل‌های عاطفی شاعر را شامل می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مجموعه شعر «هوای چتری» در برگیرنده 31 غزل است که همگی بدون عنوان و ذکر تاریخ سرایش در این کتاب گنجانده شده‌اند.

شاعر در فهرست این کتاب مطلع نخست هر غزل را ارایه کرده است. برخی از این غزل‌ها با مطلع‌هایی چون «از این مسیر دو فرسنگ مانده تا مویت»، «دلم اگرچه هزاران غم دارد»، «تصمیم باد، چیدن او بود، او نبود»، «به ریل‌های سیاه قطار نزدیک‌ام»، «لج‌کرده با زمین و نمی‌بارد آسمان»، «به جاده می‌نگرم؛ از سراب سیرابم» و «بازی تمام! باختم این هفت دست را» آغاز می‌شوند.

دروند درباره این مجموعه به «ایبنا» گفت: غزل‌های این مجموعه گزیده‌ای از غزل‌های من طی سال 1382 تا 1390 هستند، البته اغلب آن‌ها از سال 1385 به بعد سروده شده‌اند، اما برخی از کارها قدیمی‌ترند.

وی به مضامین و ساختار این غزل‌ها اشاره کرد و افزود: غزل‌های این دفتر همگی با مضمون عاطفی سروده شده‌اند و غزل نئوکلاسیک به حساب می‌آیند و از میان این شعرها چند غزل نیز در حوزه غزل مدرن جای می‌گیرند.

این شاعر درباره انگیزه‌اش از چاپ مجموعه‌ای از غزل‌هایش توضیح داد: یکسری مشکلات سبب شد تا به فکر چاپ مجموعه غزل‌هایم بیفتم. پیش از این شعرهایم را در وبلاگم منتشر می‌کردم، اما پس از آن‌که برخی از غزل‌هایم را بدون ذکر نام شاعر یا با نام دیگری در وب‌سایت‌ها یا پایگاه‌های مجازی دیدم، وبلاگم را تعطیل و تصمیم به چاپ غزل‌هایم در قالب یک کتاب گرفتم.

وی یادآور شد: از آن زمان تاکنون نیز هیچ‌یک از غزل‌هایم را در فضای مجازی منتشر نکرده‌ام و قصد دارم گزیده‌ای دیگر از این غزل‌ها را در قالب یک مجموعه از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازار نشر کنم.

دروند در پایان گفت: غزل‌های این مجموعه در حقیقت آغاز راه غزلسرایی من به حساب می‌آید که اواخر سال 1390 به چاپ رسید و راهی بازار کتاب شد، اما توزیع اصلی آن در نمایشگاه کتاب امسال بود. به زودی چاپ دوم این کتاب نیز منتشر و ارایه می‌شود.

نمونه غزلی از این مجموعه:
«قلم به دست، کسی خط به خط جهانم را...
همین که با نام تو پُر می‌کند دهانم را
همین که نام تو با چند حرف مطبوعش
تمام خالی غمگین استکانم را...
تو نقش اول این قصه‌ای، نمی‌دانی
چه مشکل است بدون تو داستانم را
نشسته بودم در فکرهای پوچم که
کسی رسید و غزل‌های بی‌زبانم را
قلم گرفت، قلم می‌گرفت از آخر
قلم به دست، کسی خط به خط جهنم را...
کسی رسید که در شعرهام سم می‌ریخت
کسی که قالب شعر مرا به هم می‌ریخت»

صالح دروند متولد 1360 در گرگان، ساکن بوشهر و فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی‌ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی است. وی فعالیت در عرصه شعر را به صورت جدی از سال 1378 و در قالب غزل آغاز کرده است.

دفتر غزل «هوای چتری» در 72 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت دو هزار و 800 تومان، بهار امسال از سوی نشر شانی منتشر و راهی بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط