شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۳
«جهان دوگانه مینیاتور ایرانی» وارد کتابفروشی‌ها شد

«جهان دوگانه مینیاتور ایرانی» نوشته ماییس نظرلی با ترجمه عباس‌علی عزتی منتشر شد. این کتاب یک تحلیل کلی و نظری از جنبه‌های مختلف بر مینیاتورهای دوره صفوی است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «جهان دوگانه مینیاتور ایرانی» پنج فصل دارد که به ترتیب عبارتند از «پیدا و پنهان مینیاتور کتاب»، «نقاش و مخاطب»، «اسرار نقش پنهان. نقاش؛ آفریننده»، «مشق جان» و «سعادت ندیدن».

در فصل نخست کتاب مولف با اشاره به فرمان شاه اسماعیل صفوی درباره انتصاب کمال‌الدین بهزاد، به ریاست کتابخانه سلطنتی، (البته بنا به قول نویسنده این سند چندان ارزشی از نظر کارشناسان ندارد، هر چند که کاملا شناخته شده است)‌ به شرح زمینه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی تاثیرگذار در خلق مینیاتورهای دوره صفوی پرداخته و نحوه کار و آفرینش هنری هنرمندان مینیاتور دوره صفوی را بیان می‌کند.

فصل دوم به تجزيه و تحليل مينياتور «پیشکش هدایایی از هند به خسرو» متعلق به شاهنامه شاه‌تهماسب، می‌پردازد. در فصل سوم مخاطب با تحلیل فنی ترکیب‌بندی نقاشی دوره صفوی با تکیه بر مینیاتور «پیشکش هدایایی از هند به خسرو» مواجه است و نویسنده در نهایت به این نکته می‌رسد که هنرمندان مکتب تبریز در روش ترکیب‌بندی مینیاتور تحولات اساسی ایجاد کرده‌اند.

نویسنده در فصل چهارم به تحلیل وضعیت اجتماعی دوره صفویه، موقعیت سیاسی شاهان صفوی و تاثیر این عوامل بر کار مینیاتوریست‌ها پرداخته و و در نهایت رابطه هنرمند، خود مینیاتور و سفارش‌دهنده کار، که عموما شاهان صفوی و درباریان هستند، را بررسی می‌کند.

فصل پنجم کتاب به بررسی لایه‌های مفهومی موجود در نقاشی مینیاتور اختصاص دارد. همچنین در این فصل برخی از مکاتب عرفانی که در دوره صفوی رواج داشتند معرفی و تاثیر آن‌ها بر نقاشان، نویسندگان و اندیشمندان این دوره بررسی می‌شود. 

«جهان دوگانه مینیاتور ایرانی» با نام فرعی «تفسیر کاربردی نقاشی دوره صفوی» نوشته ماییس نظرلی با ترجمه عباس‌علی عزتی در 199 صفحه و به بهای هشت هزار و 500 تومان توسط موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) وابسته به فرهنگستان هنر در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها