یکشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰
نقش حكيمي در شناساندن «الغدير»به جهانيان

چاپ نخست کتاب «چكيده كتاب حماسه غدير» تاليف محمدرضا حكيمي از سوي انتشار دليل‌ما منتشر شد. اين اثر، چكيده‌اي است كه به بررسي و اثبات غدير در تاريخ و ادبيات و حديث مي‌پردازد و به كمك منابع فراوان و پژوهش‌ها و استدلال‌هاي قوي به خوبي از عهده انجام اين كار بر مي‌آيد.-

به گزارش خبرگزاري کتاب ايران(ايبنا)، اكنون كه در آستانه گذر از يك‌صد و دهمين سال تولد علامه اميني قرار گرفته‌ايم، چهارمين شماره از مجموعه «كتاب امروز» كه كوتاه شده‌اي از حماسه غدير است، منتشر و به خوانندگان به ويژه جوانان تقديم شده است.

يكي از صاحب‌نظران در دانش ارتباطات، زماني گفته بود كه «ما مسلمانان، گاهي نظريه پردازان خوبي هستيم؛ اما كمتر توزيع كنندگان خوبي بوده‌ايم.» طرح يك فكر، ابداع يك نظريه يا انجام يك پژوهش گسترده و دقيق يك موضوع و توزيع و نشر آن، امر ديگري است و معيارها و ابزار خاص خود را مي‌طلبد.

ما گاهي در گذر تاريخ، نويسندگان و پژوهشگراني داشته‌ايم كه آثاري با ارزش و قوي آفريده‌اند اما در سستي و سكوت و ركود نشر و توزيع، از ياد رفته يا دير شناخته شده‌اند؛ تا آن زمان كه كار از كار گذشته است و به قول معروف، سبو ريخته و پيمانه شكسته است.

براي اين خسارت تاريخي، سياهه‌اي بلند مي‌توان فراهم آورد و نمونه‌هاي بسياري را در آن ياد كرد. البته در اين مجموعه وانهاده و رها شده، يكي از خوش اقبال‌ترين‌ها، كتاب بزرگ و پژوهش سترگ «الغدير» بوده است. با آن كه عالمان بزرگ شيعه، پيش از اين كتاب نيز در موضوع سرنوشت‌ساز «غدير» آثاري عظيم پديد آورده بودند اما موفقيت هيچ‌يك به پايه توفيقي كه نصيب الغدير و علامه اميني شد، نرسيد. اگر چه سهمي از اين توفيق را در نوع كار و قلم علامه بايد ديد اما سهم بزرگتر، مديون تلاش پيگير علامه اميني و ديگران براي رساندن به‌هنگام اين كتاب به دست صاحب‌نظران و انديشمندان جهان اسلام است. اگر چنين كوشش‌هاي مستمري صورت نگرفته بود، كتاب الغدير هم در زاويه حجره‌ها و كتابخانه‌هاي حوزه‌هاي نجف، قم و مشهد خاك مي‌خورد و گرد غربت مي‌گرفت.

علامه به هنگام تاليف اين كتاب، از ارزش كنوني چنين اثباتي واقف و آگاه بود. او به خوبي مي‌دانست كه غدير، نقطه فصل و سرآغاز فلسفه سياسي امامت در انديشه شيعي به حساب مي‌آيد. به همين دليل نيز براي اثبات آن، سرمايه‌گذاري كرد و يك عمر تلاش را در اين مسير به كار گفت.

حماسه غدير در حجم، محتوا و قلم بزرگ بود؛ حدود 600 صفحه كتاب در معرفي يك نويسنده و كتابش! كتاب در دو بخش كلي سامان داده شده بود. بخش نخست، مدخل نام دارد و بخش دوم كتاب، شامل گردانيده‌ها و نوشته‌ها و سروده‌ها مي‌شود؛ از جمله تقديرنامه‌هاي نويسندگان و متفكران و ناقدان و صاحب‌نظران از مذاهب مختلف.

در بخش نوشته‌ها، 24 مقاله و گفتار كوتاه و بلند در ارزيابي كار الغدير آورده شده‌‌اند. در بخش سروده‌ها نيز مولف با كاروان شاعران در پاسداشت الغدير همراه مي‌شود. در تدوين اين بخش از كتاب، جمعي از نويسندگان از جمله احمد آرام، نعمت آزرم، عبدالمحمد آيتي، مهدي اخوان ثالث، علامه جعفري، دكتر زرين‌كوب، شفيعي كدكني، دكتر شهيدي، حميد عنايت و شهيد مرتضي مطهري همكاري داشته‌اند. در چاپ‌هاي بعد، بخش مدخل بارها به صورت جداگانه با همان عنوان حماسه غدير چاپ شد.

اثر حاضر، سومين بخش از فعاليت‌هاي استاد حكيمي در زمينه اطلاع‌رساني در باره اثر بزرگ الغدير است كه چكيده حاضر، از همين متن فراهم شده است؛ همچنان كه از بخش دوم نيز گزيده‌اي با عنوان «نگاهي به دريا از دور» به چاپ رسيده و عرضه شده است كه در مقدمه آن، چنين آمده است: «شايد بشود ايشان (حكيمي) را، نخستين شناساننده كتاب الغدير و علامه اميني در قلمرو زبان فارسي به شمار آورد.»

در آن سال‌هايي كه الغدير نوشته مي‌شد، ارتباط حكيمي جوان با علامه اميني، تنها به مطالعه كتاب‌ها و آثار او محدود نمي‌شدبلكه بر اساس مطالب كتاب، «انس و الفت گرم و مثال زدني او با نويسنده الغدير، براي مدت‌ها حتي در سفر، حاكي از قرب و عنايت ايشان به دانش‌پژوه جواني چون استاد حكيمي بود كه متواضعانه، كارها و ديدارهاي حضرتش را تنظيم مي‌كرد و در مجالس مختلف با او بود.» 

استاد حكيمي در يادداشتني در اين باره مي‌نويسند: «اگر بخواهم تمام خاطراتي را كه با ايشان دارم بگويم، مثنوي هفتاد من كاغذ شود.» بي‌گمان اين قرابت تنگاتنگ بر ارزش كتاب حماسه غدير افزوده و نگاه تيزبين مولف آن را از نزديك با احوال و اهداف علامه اميني آشناتر ساخته است.

همچنان كه كتاب الغدير فصل تازه‌اي در نوشته‌ها و پژوهش‌هاي كلامي ـ تاريخي شيعه به شمار مي‌رود و راهي تازه در حوزه مباحث كلامي شيعه گشوده است كه كارهاي آيندگان را از پيشينيان ممتاز مي‌كند و بر همه آثار پس از خود، تاثير گذاشته و خواهد گذاشت، نگارش كتاب حماسه غدير نيز در معرفي اين اثر و ايجاد تشنگي در كام مطالعه‌گران و روش‌دهي به پژوهشگران تاثير بسيار داشته است.

اگرچه درباره علامه اميني و اثر بزرگ او، گزارش‌هاي متعددي وجود دارد ولي شايد به جرات بتوان گفت كه پاره‌اي از اين گزارش‌ها، آنچنان سطحي و عاميانه نوشته شده‌اند كه قابل يادآوري نيستند. سال تولد، دوران تحصيل، استادان و آثار، اغلب مسايلي‌اند كه در اين نوشتار تكرار مي‌شود. در همين حال، از چگونگي شكل‌گيري شخصيت، وجود افراد يا كتاب‌هاي تاثيرگذار، حوادث و رويدادهاي تعيين كننده و مسافرت‌ها و ... كمتر سخن به ميان مي‌آيد.

به عنوان مثال، جامعه‌شناسي محيط زندگي و فعاليت‌ها و مسايل فرهنگي ـ اجتماعي معاصر با او مسكوت مي‌ماند. اين‌كه كدام جريان يا جريان‌هاي فكري مي‌توانست بر ذهن و انديشه علامه اميني(ره) اثر گذارده باشد، يا كدام ديدارها و سفرها تاثير بيشتري در او داشتند يا اين‌كه چه كتاب‌هايي و كدام نويسندگان به پويايي سخن و قلم او ياري رسانده‌اند، پرسش‌هايي مفيد و راه گشايند كه پاسخ به برخي از اين‌ها را در كتاب حماسه غدير مي‌توان يافت. 

لازم به ذكر است كه كتاب ارزشمند و بي‌نظير «الغدير» مهمترين اثر علامه اميني(ره) است، اثري كه علامه، نام‌آوري خود را نيز مديون همان است.

كتاب حاضر در چند عنوان، چكيده‌اي ارزنده از كتاب حماسه غدير را ارايه مي‌كند.

چاپ نخست کتاب «چكيده كتاب حماسه غدير» در شمارگان 3000 نسخه، 120 صفحه و به بهاي 17000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط