سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۵
مروري بر رخدادهاي روز غدير در گذر زمان

چاپ نخست كتاب «غدير در گذر زمان» نوشته علي‌اكبر مهدي‌پور از سوي انتشارات دليل‌ما منتشر شد. اين كتاب رخدادهاي روز غدير در گذر زمان را بررسي مي‌كند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اثر حاضر علاوه بر رخدادهاي روز غدير، ره‌آورد غدير و دهه آن را از منابع مهم كتاب‌هاي فريقين جست‌وجو و جمع‌آوري كرده است.

روز غدير به نص قرآن كريم، روز «اكمال ‌دين» و «اتمام نعمت» است. از ديدگاه قرآن كريم، عدد 10، عدد اكمال و اتمام است.

همچنان كه در اين كتاب عنوان شده است، علامه طباطبائي(ره) درباره واژگان اكمال و اتمام به تفصيل سخن گفته و به اين نتيجه رسيده است كه «اتمام» عبارت است از انضمام همه اجزاي چيزي پس از شروع در آن اما «اكمال» عبارت است از حالتي كه اگر چيزي به آن حالت نرسد به اثر مطلوب خود نخواهد رسيد.

ازاين رهگذر در آداب و رسوم ما شيعيان، دهه عاشورا، دهه اربعين،‌ دهه فاطميه، دهه محسنيه، دهه مهدويه و دهه كرامت 10 روز در نظر گرفته مي‌شوند.

اين كتاب با هدف بيان نكاتي درباره ضرورت اطاعت از اوامر مراجع تقليد در چهار بخش به رشته تحرير درآمده است. نخستين بخش كتاب با نام «رويدادهاي روز غدير» پيشينه رخدادهاي روز 18 ذيحجةالحرام از آغاز آفرينش جهان، تا عصر رسالت را بازگو مي‌كند. مخاطبان در اين بخش با هنگامه غدير در سال دهم هجرت و ره‌آورد آن كه تا زمان حاضر به صورت فشرده و در حد اشاره بيان شده است آشنا مي شوند.

بخش دوم «رويدادهاي دهه غدير» را از روز 19 تا 27 ذيحجةالحرام بيان مي‌كند. مولف در بخش بعدي با نام «ره‌آورد غدير» پنج گفتار درباره حديث ثقلين، خطبه حضرت امير در روز غدير، سيماي غدير در آيينه سخنان امام رضا(ع)، شهادت ثالثه و اشاره‌اي به آثار تدوين يافته درباره هنگامه غدير را بازگو كرده است.

«رويدادهاي دهه غدير» عنوان چهارمين بخش اثر است. در اين بخش پنچ گفتار درباره مباهله، خاتم‌بخشي، مواخات، سيماي حضرت ابوطالب(ع) و نزول سوره «هل اتي» جاي دارد. 

چاپ نخست كتاب «غدير در گذر زمان» را انتشارات دليل ما با شمارگان 2000 نسخه، 322 صفحه و به بهاي 55000 ريال راهي بازار نشر كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط