سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۰
«مغالطات عقل محض در فلسفه كانت» خواندني شد

چاپ نخست کتاب «مغالطات عقل محض در فلسفه كانت» به قلم دكتر حسين معصوم از سوي موسسه بوستان كتاب منتشر و روانه بازار نشر شد. اثر حاضر، پس از شرح مباحث عمومي فلسفه كانت درباره مابعدالطبيعه و امور ديگر، سه مغالطه از مغالطات او را تقرير، تحليل، نقد و لغزش‌هاي آن را آشكار كرده است.-

به گزارش خبرگزاري کتاب ايران(ايبنا)، اين اثر به مباحث كانت درباره «نفس» كه در نوشته‌هاي راجع به فلسفه كانت كمتر به آن پرداخته شده، مي‌پردازد و سخناني را كه وي در شرح و رد مغالطات يا پارالوژيسم(مغالطه و استدلال غلط و غیرمنطقی و مقايسه کاذب و نادرست) گفته است، تقرير و نقد و بررسي مي‌شوند. 

به عقيده نويسنده كتاب  «هر اندازه معرفت ما به خويش عميق شود، بيشتر به عظمت و اسرار خلقت الهي و مظاهر قدرت خداوند پي مي‌بريم، زيرا نفس انساني با پيچيدگي‌ها و اسرار نهانش از آيات بزرگ خداوند در هستي است.»

دكتر معصوم در اين كتاب به موضوع ديگري نيز مي‌پردازد، مبني بر اين كه «مباحث نفس، ركن استوار بحث معاد است. اگر به نفس، يعني موجودي مستقل از بدن ـ‌كه مي‌تواند پس از فناي آن باقي باشد‌ـ اعتقاد نداشته باشيم، اصولا جايي براي معاد باقي نمي‌ماند و اين باور كه بدون اثبات استقلال نفس نيز مي‌توان معاد را ثابت كرد باوري خام و نسنجيده است. براي ارايه تبييني معقول از معاد، گام نخست همانا اثبات بقاي نفس پس از فناي بدن است؛ از اين‌رو، هر اندازه معرفت ما به نفس و بقاي آن پس از مرگ عميق‌تر و گسترده‌تر باشد، زمينه مناسب‌تري براي تبيين مساله معاد فراهم مي‌شود.»

در اين رساله، پس از شرح مباحث عمومي فلسفه كانت درباره مابعدالطبيعه و امور ديگر، سه پارالوژيسم نخست از پارالوژيسم‌هاي مورد نظر او، ابتدا تقرير و تحليل و سپس نقد و بررسي شده‌اند. همچنين به لغزش‌هاي احتمالي وي اشاره و راه‌هايي براي رهايي از مشكلاتي كه وي با آن‌ها روبه‌رو بوده، اشاره  شده است. همچنين از آن‌جا كه پارالوژيسم چهارم به طور مستقيم با مباحث مربوط به نفس ارتباط ندارد، در اين رساله طرح نشده است. 

اين كتاب  در 9 فصل، مغالطات عقل محض را در فلسفه كانت، نقد و بررسي مي‌كند.

چاپ نخست کتاب «مغالطات عقل محض در فلسفه كانت» با شمارگان 1000 نسخه، 292 صفحه و به بهاي 48000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط