دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۳
انتشار هشتادمین شماره «کتاب ماه علوم و فنون»

تازه‌ترین شماره ماهنامه تخصصی «کتاب ماه علوم و فنون» با معرفی و تحلیل تازه‌های نشر در حوزه‌هایی چون زمین‌شناسی،‌ پزشکی،‌ مهندسی،‌ فناوری و تاریخ علم به همت موسسه خانه کتاب منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این ماهنامه، شامل سه بخش اصلی «بررسی و معرفی تحلیلی»، «تاریخ علم» و «پرسه» است.  

در بخش بررسی و معرفی تحلیلی، در حوزه زمین‌شناسی، دو کتاب «حرکات دامنه‌ای در لغزش زمین» نوشته علیرضا آزادی و «زایش و طبقه‌بندی خاک» نوشته سید‌مسعود اسماعیلی، معرفی و مورد بررسی قرار گرفته است.

فصل حوزه پزشکی این ماهنامه به معرفی 6 کتاب با عنوان‌های «ایمنی غذایی»، «پیشگیری یا درمان»، «مروری بر بیماری‌‌های کلیه»، «همه چیز درباره رادیوگرافی قفسه سینه»، «سلامتی در سایه ورزش ایمن» و «آشنایی با دستگاه غدد درون‌ریز بدن» اختصاص دارد.

در فصل مهندسی هشتادمین «کتاب ماه علوم و فنون» سه کتاب «نگاهی سیال بر دینامیک» نوشته امیرحسین رزاقیان، «ابزار آسمان‌نوردی» حاصل تلاش پرویز نورایی و «عملکرد الکترو مغناطیسی در سیستم‌های قدرت» به قلم شهره دادمان، معرفی شده‌اند. 
 
«فناوری شبکه و امنیت اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی» و «چگونه تصاویر ماهواره‌ای را پردازش می‌کنیم؟» به قلم فریبرز درودی و هاله الله‌یاری دو اثر معرفی شده در فصل فناوری این ماهنامه تخصصی   هستند.

«تاریخ علم» دومین بخش این نشریه علمی است. در این بخش، سید‌محمود طباطبایی، که کتاب «دیسقدوریدس: یادگار پزشکی ماندگار از نخستین سده میلادی برای ده‌‌ها سده آینده» با تصحیح، گردآوری و مقدمه وی در بیست و پنجمین دوره جایزه کتاب فصل در بخش ترجمه به عنوان اثر برگزیده معرفی شد، با رویکرد بررسی آثار کهن حوزه پزشکی ایران و تاثیر آن بر طب اروپایی، به تشریح و تحلیل این اثر پرداخته است. 

 مقاله‌ای با عنوان «برگردان فارسی متنی کهن در پزشکی» به قلم تسمیه امینی‌ کهریزسنگی، دیگر مطلب ارایه شده در این بخش است که تحلیلی از کتاب «شفاء‌الامه» نوشته احمدبن ملا سلیمان‌بن صوفی جراح است.

بخش پایانی این ماهنامه تخصصی با عنوان «پرسه» اشاره‌ای به برخی از مهم‌ترین دستاوردها و کشفیات علمی در زمینه‌های مختلف چون نجوم و کیهان‌شناسی دارد.
  
هشتادمین شماره «کتاب ماه علوم فنون»در 114 صفحه، به بهای‌ دو هزار تومان به همت موسسه خانه کتاب منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها