جمعه ۲ مهر ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰
«مهارت‌هاي خانواده آسيب‌پذير» مي‌آيد

كارشناس مسايل خانواده از نگارش كتاب «مهارت‌هاي خانواده آسيب‌پذير» خبر داد. اين كتاب درباره مشكلات خانواده‌هاي ايراني بر مبناي تحقيقات ميداني تاليف شده است.

فاطمه مولايي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اظهار داشت: آثاري كه تاكنون در حوزه خانواده نگاشته شده‌اند، تنها به آسيب‌ها و مشكلات خانواده‌ها اشاره دارند، در حالي كه بيان راهكارهاي برخورد با اين مشكلات از اهميت به‌سزايي برخوردارند.

وي افزود: خانواده‌ها به دلایل گوناگون دچار آسیب‌پذیری می‌شوند، در چنین شرایطی والدین در پرورش و تربیت کودکان خود ناموفق‌اند.

مولايي با بيان اين كه آسيب‌پذيري خانواده‌ها دلايل مختلفي دارد، اظهار داشت: عواملي مانند مرگ، طلاق، بیماری‌های مزمن، الکلیسم، اعتیاد، نارسایی رشد و تکامل در کودکان و ... از جمله دلايلي‌اند كه در كتاب به آنها اشاره شده است.

وي تصريح كرد: این بحران‌ها اغلب موجب تغییر شیوه زندگی می‌شود. ‌در اين بين برخي خانواده‌ها به دلايل غیرقابل اجتناب، بیش از دیگران در معرض خطر بیماری‌ها و آسیب قرار دارند که آسیب‌پذیر نامیده می‌شوند.

مولايي با اشاره به برخي از مباحث اين كتاب توضيح داد: بخشي از اين اثر به عوامل خطرآفرين اختصاص دارد كه در آن مواردي مانند گروه سني، عوامل فيزيولوژيك، جنسيت، اقتصاد، بهداشت و ... بررسي شده‌اند.

اين كارشناس، تقسيم‌بندي خانواده‌هاي آسيب‌پذير را ديگر مبحث اين كتاب معرفي كرد و يادآور شد: خانواده‌هاي تك‌سرپرست، خانواده‌هاي نوجوان، خانواده‌هايي با ناپدري و نامادري، مادر و پدر شاغل و خانواده‌هايي كه فرزندخوانده دارند، بيش از ساير خانواده‌ها در معرض آسيب قرار دارند.

مولايي از بيان تكنيك‌هاي مساله‌گشايي به عنوان ديگر بخش كتاب نام برد و خاطرنشان كرد: بيش از 10 تكنيك كاربردي در اين كتاب ارايه شده‌اند كه هر يك از اين تكنيك‌ها مي‌تواند به خانواده‌هايي دچار مشكل كمك كند.

به گفته وي، كتاب در مراحل پاياني ويراستاري قرار دارد و پيش‌بيني مي‌شود اواخر مهر ماه منتشر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط