سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۰
عوامل و موانع تحكيم خانواده در يك كتاب گنجانده شدند

کتاب «عوامل و موانع تحکیم خانواده» با نگاهی تحلیلی به ماهیت شکلی و محتوایی خانواده به عنوان نخستین نهاد انسانی، اوایل مهر ماه منتشر می‌شود._

مهرداد اکبری، نویسنده و پژوهشگر حوزه خانواده، در اين باره به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: در این کتاب، موضوع تحکیم خانواده در دو جنبه ایجابی یعنی «عوامل تحکیم خانواده» و سلبی شامل «موانع تحکیم خانواده» بررسي شده‌اند.

وي افزود: پرورش و ارتقاي عامل انسانی در تمامی ابعاد شخصیتی و تربیتی، از پایه‌ها و عوامل مؤثر در تحکیم خانواده به شمار مي‌آيد که در اين كتاب دو مرحله پیشینی و پسینی آن بازبيني خواهند شد.

اكبري با ارايه توضيحاتي درباره مطالب كتاب، اظهار داشت: مقصود از مرحله پیشینی، مرحله پیش از تشکیل خانواده و بستر زندگی خانوادگی و اجتماعی پیش از ازدواج و مرحله پسینی؛ مرحله پس از تشکیل خانواده و زندگی مشترک است.

وي با بيان اين كه نحوه شکل‌گیری شخصیت و فرآیند تربیت در مرحله پیش از ازدواج منطبق بر دوران کودکی، نوجوانی و جوانی است، يادآور شد: پایه و اساس ابعاد گوناگون تظاهرات شخصیتی در مسیر زندگی خانوادگی شكل مي‌‌گيرد و منشا بسیاری از ناهنجاری‌ها و نابسامانی‌های خانوادگی اختلالات شخصیتی و تربیتی زوجین به حساب مي‌آيند.

اكبري با اشاره به مبحث «شخصیت و روان» اين كتاب توضيح داد: در اين بخش مقولاتی مانند ثبات شخصیت، رشد شخصیت، بهداشت روان و سلامت روان در حوزه علوم تربیتی و روان‌شناسی و مضامین عالیه کرامت نفس، عزت نفس و سلامت نفس بررسي شده‌اند. 

وي از موضوعات دین و اعتقادات، مقتضیات جنسیتی و تکالیف به عنوان ديگر مباحث كتاب نام برد و خاطرنشان كرد: در هر يك از اين فصول مباحث گسترده‌اي مرتبط با نقش آنها در زندگي خانوادگي بيان شده‌اند. 

به گفته وي،‌کتاب «عوامل و موانع تحکیم خانواده» از سوي انتشارات مدير منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها