سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۳
جلد نخست «شرح دیوان شمس» منتشر می‌شود

کریم زمانی، مولانا پژوه در نظر دارد تا سال آینده جلد نخست از «شرح دیوان شمس»(مجموعه غزلیات مولانا) را که دربرگیرنده حدود 500 غزل است منتشر کند. در این کار پژهشی تمامی ابیات به طور جداگانه شرح داده می‌شود و هیچ بیتی كنار گذاشته نمی‌شود. همچنين ترجمه و تفسیر قرآن این پژوهشگر و نیز شرح فیه‌ما‌فیه او نيز در دست انتشار قرار خواهند گرفت. \

زمانی در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: شرح حدود 800 غزل از 3000 غزل مولانا چندی پیش به پایان رسید. اما این کار به بازبینی و ویرایش مجدد البته با دقت‌نظر ویژه‌ای نیاز داشت.

وی با تاکید بر این که شرح ابیات غزل‌های مولانا کاری دشوار است توضیح داد: این کار پژوهشی به کندی پیش می‌رود. من عجله‌ای برای اتمام کار و چاپ آن ندارم و تا زمانی‌که شرح این غزل‌ها از نظر خودم قابل قبول نباشد هرگز آن‌ها را منتشر نمي‌کنم.

تعداد ابیات غزل‌های مولانا حدود 40 هزار بیت است. شیوه کار زمانی در شرح غزل‌های مولوی همان شیوه «شرح مثنوی معنوی» است که به قلم این مولانا‌پژوه، دوره هفت جلدی آن 15 سال پیش منتشر شد و در حال حاضر جلد نخست آن به چاپ سی‌ام رسیده است.

وی از چاپ جلد نخست «شرح دیوان شمس» در سال آینده خبر داد و تشریح کرد: شاید شرح تمامی غزل‌های مولانا حدود 10 سال به‌طول انجامد. بر همین اساس در نظر دارم شرح حدود 500 غزل از غزل‌های مولانا را که ویرایش نهایی آن‌ها به پایان رسیده است در یک جلد منتشر کنم.

زمانی یادآور شد: جلد نخست «شرح غزلیات مولانا» که در نهایت مجموعه‌ای هشت جلدی خواهد بود حجمی در حدود 1000 صفحه دارد.

وی معتقد است در این کار پژهشی تمامی ابیات به طور جداگانه شرح داده می‌شود و هیچ بیتی كنار گذاشته نمی‌شود؛ چراكه برای درک معنی كامل یک غزل دانستن معنا و شرح تمامی ابیات الزامی است.

این مولانا پژوه تفاوت «شرح دیوان شمس» را با «شرح مثنوی معنوی» در نبود منابع در این زمینه معرفی کرد و اظهار داشت: هنگامی که «شرح مثنوی» را می‌نوشتم پیش از من نیز تفسیرهای مختلفی در این زمینه نوشته و منتشر شده بود که گاه به آن‌ها مراجعه می‌کردم. اما در زمینه غزل‌های مولانا برای نخستین‌بار چنین کاری انجام می‌شود و تاکنون هیچ شرحی بر این ابیات نوشته نشده است و منبع و ماخذی در این زمینه وجود ندارد.

وی یادآور شد: در شرح این ابیات به دو نسخه از غزلیات مولانا مراجعه کرده‌ام؛ یکی نسخه قونیه که حدود 3 سال پیش در ایران منتشر شد و نسخه دیگر، تصحیح بدیع‌الزمان فروزانفر از غزلیات شمس بود.

زمانی در ادامه از انتشار ترجمه و تفسیر «قرآن کریم» خبر داد و گفت: حدود 9 سال پیش ترجمه و تفسیر قرآن را آغاز کردم. تا سه ماه دیگر این اثر توسط نشر نامک منتشر و راهی بازار نشر می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین شرح «فیه مافیه»(مجموعه‌ای از خطابه‌های مولانا در مجالس و محافل مختلف) به پایان رسیده است و در حال حاضر مراحل فنی چاپ این کتاب توسط نشر معین طی می‌شود.

این مولانا پژوه در پایان افزود: درك مثنوی تاحدودی وابسته به درک «فیه‌ مافیه» است. در حقیقت این اثر که گفتارهای منثور مولوی را شامل می‌شود ارتباط نزدیکی با مثنوی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط