چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۰
اسلام حقيقي از نگاه فيلسوف اسپانيايي

کتاب «اسلام؛ فرهنگ، دین و سیاست» نوشته خوان خوسه تامایو، نویسنده و فیلسوف اسپانیایی، با هدف تصحیح تعصبات موجود و موج اسلام‌هراسی در غرب در اسپانیا چاپ و منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از اداره كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، نویسنده این اثر با انگيزه تصحیح تعصبات موجود و موج اسلام‌هراسی در غرب مي‌‌كوشد تصوراتی که از زمان جنگ‌های صلیبی بروز کرده و سپس در مقاطع مختلف تشدید شده است را تبيين و واكاوي كند. 

این نوشتار مي‌خواهد چهره‌ای جدید و مبتنی بر حقایق اسلام را نشان دهد، چهره‌ای که هماهنگی بیشتری با گرایش‌های دینی، جنبش‌های اجتماعی و دیدگاه‌های برابری طلب حقوق زنان دارد. 

نویسنده معتقد است که آینده انسان نمی‌تواند علیه اسلام، در حاشیه اسلام و بدون همکاری اسلام ساخته شود، زیرا اسلام با یک میلیارد و دویست نفر پیرو در حوزه‌های سیاسی، دینی و بین‌المللی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و نیروی قدرتمند و سرچشمه روحانیتی بی‌پایان به شمار مي‌آيد. 

در این کتاب سیمای پیامبر اسلام(ص) به عنوان اصلاح‌گر، رهبر سیاسی، استراتژیست نظامی و انسانی الهی و عرفانی با روحیه همبستگی با حاشیه‌نشینان جامعه به‌ویژه یتیمان و زنان بررسي شده است.

از ویژگی‌های دیگر کتاب، تحلیل گرایش‌های مختلف در اسلام از اهل سنت تا شیعه و گرایش‌های عرفانی، اصول‌گرایی و ... است. در این کتاب، قرآن و سنت مبنای تحلیل قرار گرفته‌اند. از دیگر مباحث کلیدی و اساسی این کتاب مي‌توان به گفت‌وگوی ميان ادیان و آزادی اشاره كرد. 

خوان خوسه تامایو، داراي دکترای الهیات از دانشگاه سالامانکا، دکترای فلسفه از دانشگاه آتونومای مادرید و استاد دانشگاه‌های اسپانیا و آمریکاست. همچنين وي رياست گروه الهیات و مطالعات مذهبی دانشکاه کارلوس سوم را بر عهده دارد و تاكنون مقالات و کتاب‌های متعددي را به رشته تحرير در آورده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط