چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۰
سومین جلد «دانشنامه زبان و ادب فارسی» منتشر شد

سومین جلد از «دانشنامه زبان و ادب فارسی»، به‌ سرپرستی اسماعیل سعادت، عضو پیوسته و رئیس گروه دانشنامه زبان و ادب فارسی فرهنگستان، توسط انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، «دانشنامه زبان و ادب فارسی»، دانشنامه‌ای در شش جلد است که هریک از این جلدها در حدود هفتصد و پنجاه ‌صفحه‌ منتشر می‌شوند.

جامع‌‌ترین اطلاعات ادبی فارسی، به ‌صورت مقاله‌هایی در موضوعات رجال و کتب ادبی، دستور زبان، اصطلاحات عرفانی و معانی و بیان و عروض و قافیه، قالب‌های شعری، سبک‌های ادبی، زبان‌های ایرانی، انواع ادبیات، ادبیات پیش از اسلام، اسطوره‌های ایرانی، اعلام شاهنامه فردوسی، و برخی دیگر از اعلام، به‌ویژه اعلام قرآنی، ادبیات معاصر و احوال و آثار ایران‌شناسانی که چه در داخل و چه در خارج، در حوزه زبان و ادب فارسی تحقیق کرده‌اند، در این دانشنامه گنجانده شده است.

ادبیات دوران معاصر از موضوعات ویژه‌ای است که این دانش‌نامه به آن می‌پردازد و نویسندگان و شاعران این دوره و آثار آن‌ها را، در مدخل‌های مستقل معرفی می‌کند.

بنابر تصمیم شورای علمی دانشنامه، مدخل‌های مستقل تنها به نویسندگان و شاعران درگذشته و برجسته‌ترین آثارشان اختصاص یافته است.

این دانشنامه، نخستین دانشنامه اختصاصی در معرفی اهم اطلاعات مربوط به زبان و ادب فارسی در همه شاخه‌های آن است و در تالیف مقالات آن رعایت تناسب موضوع‌ها در نظر گرفته شده است.

«دانشنامه زبان و ادب فارسی»، درتالیف و تنظیم مقالات خود، از سنت‌های پذیرفته‌شده دانشنامه‌نویسی به اسلوب جدید پیروی می‌کند و بر درستی و رعایت کامل قواعد دستور زبان فارسی، پرهیز از اطناب و عبارت‌پردازی و اکتفا به عبارات ساده، روشن و قابل فهم و خالی از حشو و ابهام تاکید دارد.

جلد سوم «دانشنامه زبان و ادب فارسی» با ۳۲۶ مدخل(خارزنجی ـ سنایی غزنوی) و ۱۳۰ مؤلف، در شمارگان ۳۰۰۰ نسخه و به ‌بهای ۲۰۰/۰۰۰ ریال، در ۷۵۲ صفحه توسط انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شده ‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط