دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۲۰:۱۷
هويت ملي و تاريخ‌نگاري بررسي ‌شد

نشست تخصصي کتاب ماه تاريخ و جغرافيا كه به بررسي «هويت ملي و تاريخ‌نگاري» اختصاص داشت، عصر روز دوشنبه (17 اسفند) با حضور متخصصان تاريخ و پژوهشگران در سراي دايمي اهل قلم برگزار ‌شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، سلسله نشست‌هاي تخصصي كتاب ماه تاريخ و جغرافيا به كوشش ماهنامه تاريخ و جغرافيا و موسسه خانه كتاب برگزار مي‌شود و هر بار موضوعي محوري را پي‌گيري مي‌كند و پس از نقد و بررسي با استادان تاريخ، كارشناسان و پژوهشگران در كتاب ماه تاريخ و جغرافيا در بخش گفت‌وگو منتشر مي‌شود.

در نشست «هويت ملي و تاريخ‌نگاري» دكتر حميد احمدي عضو هيأت علمي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران، كاوه بيات تاريخ‌نگار معاصر و حبيب‌الله اسماعيلي سردبير كتاب ماه تاريخ و جغرافيا حضور داشتند و به بحث و گفت‌وگو درباره هويت ملي و تاريخ‌نگاري پرداختند.

دكتر حميد احمدي عضو هيأت علمي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران، گفت: هويت شاخه‌هاي گوناگوني دارد و يكي از آن‌ها به نام هويت ملي است، اين نوع هويت به چيستي و كيستي يك فرد مي‌پردازد كه در چارچوب يك كشور زندگي مي‌كند و نشان مي‌دهد كه اين سرزمين نيز داراي مرزهاي خاصي است.

سپس كاوه بيات، تاريخ‌نگار معاصر، گفت: در تاريخ ايران سرزمين نقشي كهن در هويت ملي دارد و بايد بر الزامات سرزمين بيشتر توجه كنيم. كساني كه در فلات ايران جاي مي‌گيرند ميراث‌دار اين سرزمين كهن به‌شمار مي‌آيند و خود را فرزند كيقباد مي‌دانند. عنصر جغرافيا اولويت بسيار بالايي دارد و تأكيد مجدد بر آن بر تاريخ‌نگاران واجب است.

گزارش تكميلي اين نشست تخصصي متعاقبا در خروجي «ايبنا» قرار مي‌گيرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها