به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اراک، سیمین مرادخواه، مؤسس انجمن داستاننویسان استان مرکزی، در این نشست با اشاره به اهداف انجمن گفت: هدف از تشکیل این انجمن صرفاً برگزاری دورهمیهای ادبی نیست. ما میخواهیم نهادی مؤثر ایجاد کنیم که بتواند به نویسندگان کمک کند؛ چه جوانان علاقهمند به نویسندگی و چه پیشکسوتان این عرصه. در واقع، به دنبال تسهیلگری و ایجاد بستر مناسب برای رشد ادبی هستیم.
در ادامه، احمد انوشه، منتقد، پژوهشگر، کارگردان تئاتر و مدرس داستاننویسی مدرن، با تأکید بر ضرورت تقویت جریان داستاننویسی در اراک، گفت: بچههای اراک پتانسیل بالایی در حوزه ادبیات دارند و خوشحال میشوم وقتی میبینم نویسندگان جوان این شهر با جدیت وارد عرصهی داستاننویسی میشوند.
وی افزود: در جلسات نقد و بررسی آثار، بهتر است به جای کلیگویی یا قضاوتهای احساسی، بر اصول فنی داستان مانند انتخاب زاویهدید، نوع روایت و ساختار اثر تمرکز کنیم.
انوشه با اشاره به کتاب چندجلدی شاهِ مال حسین، آن را نمونهای موفق از روایت ایرانی دانست و گفت: این اثر از نظر فضا و نوع روایت شباهتهایی با کارهای نویسندگان جوان دارد، اما داستان امروز مسیر متفاوتی را طی میکند؛ انتخاب زاویهدید و تعیین حجم مناسب روایت از نکات کلیدی داستاننویسی معاصر است.
وی در ادامه با نقل جملهای از یکی از نویسندگان بزرگ جهان اظهار کرد: گاهی باید دُردانههای نوشتهات را دور بریزی؛ هنر نویسندگی در ننوشتنِ اضافات است، اینکه بدانید چه چیزهایی را نباید بنویسید.
انوشه با تأکید بر دشواری نوشتن از زاویهدید اولشخص گفت: در این نوع روایت، نویسنده معمولاً به شخصیت خود نزدیک است و باید بداند چه چیزهایی را باید نشان دهد و چه چیزهایی را ناگفته بگذارد.
این نویسنده در پایان ابراز امیدواری کرد که از دل نشستهای ادبی اراک، چند نویسنده شاخص و حتی «مکتب ادبی اراک» در کنار مکاتب شناختهشدهای چون اصفهان، خوزستان و خراسان شکل بگیرد.
این مدرس داستان نویسی مدرن ضمن قدردانی از برگزارکنندگان نشست افزود: امیدوارم این انجمن همچنان پویا و پایدار بماند، به شرط آنکه اعضا با همدلی و بدون دلخوری مسیر رشد ادبی شهر را ادامه دهند.
در پایان این نشست، چند تن از نویسندگان حاضر از جمله یدالله رحمتعلی، مریم مرادی، مریم همتیان، سیمین مرادخواه و کبری قیادی، آثاری از خود را در قالب داستان کوتاه و شعر برای حاضران خواندند.
نظر شما