به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب (ایبنا) در قم، سلمان احمدوند عضو گروه نسخهپژوهی انتشارات سمت در هشتمین محفل فهرستنگاران نسخ خطی در کتابخانه آیتالله بروجردی قم گفت: سازمان سمت که فعالیت خود را رسماً از سال ۱۳۶۴ آغاز کرده، تا کنون قریب به ۲۶۵۰ عنوان کتاب در ذیل ۳۵ گروه تخصصی چاپ کرده است، این کتابها در سه بخش درسی، کمک درسی و مبنایی منتشر شده است.
وی درباره مراحل ثبت یک اثر تا زمان انتشار آن در سازمان سمت، گفت: اولویت اصلی سازمان سمت در وهله نخست تهیه کتابهای درسی مورد نیاز دانشگاهها مطابق با سرفصلهای اصلی وزارت عطف است. مراحل ثبت یک اثر را میتوان در ذیل دو بخش کلان تعریف کرد، کاری که وارد سازمان سمت میشود اگر کتاب درسی باشد، در گروههای ذیربط بررسی و داوری می شود و خروجی آن به سازمان مرکزی منتقل میشود و در شورای سیاستگذاری و تصمیمگیری اساسی علمی است، بررسیهای اجمالی به لحاظ همراستایی با اولویتهای سمت صورت می گیرد. در صورت تصویب و تأیید به اداره تدوین فرستاده میشود.
این مسئول فرهنگی ادامه داد: در حوزه مبنایی، کتابهای مرجع در پژوهشکده تحقیق و توسعه به سامان میرسد. کتابهای مرجع و مبنایی ذیل یک موضوع مشخصی تدوین نمیشوند ولی از آنجایی که مرجع هستند میتوانند به عنوان یک اثر مادر و مبنایی برآوردنده نیاز پژوهشگران در رشتههای مشخص باشند.
حوزه فعالیتهای سمت تالیف کتب درسی، کمک درسی، مرجع و ترجمه است
عبدالحسین طالعی بیان کرد: همه دوستان میدانند که بنده با تمام سرسختی دو واحد آشنایی با نسخ خطی را در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی حدود ۲۰ سال ادامه دادم.
طالعی تصریح کرد: حوزه فعالیتهای سمت تالیف کتب درسی، کمک درسی و مرجع و ترجمه است اما در کنار اینها کسانی هم میتوانند ایده خود را برای نگارش کتاب مطرح کنند.

سازمان سمت از معدود سازمانهای بسیار موفق است
محمد اسفندیاری در این نشست گفت: سازمان سمت از معدود سازمانهای بسیار موفق در دهههای اخیر بعد از انقلاب اسلامی است. کارنامه مشخصی دارد. کتابهای دانشگاهی خوبی هم دارد. این سازمان گروه دیگری به نام مرکز نشر دانشگاهی دارد که مقدم بر سمت بوده و کتابهای دانشگاهی را تصحیح میکرده است.
وی افزود: یکی از کمبودهایی که ما در سالهای اخیر داشتهایم، کتاب درسی است. همانطور که دانشگاهها توسعه پیدا کردند و دانشگاه در شهرهای کوچک هم راه یافت، این دانشگاهها به کتاب درسی نیاز داشت. سازمان سمت توانست درسنامههای متعددی بالاخص در حوزه علوم انسانی (که ما بسیار فقیر بودیم) تألیف کند.
اسفندیاری تاکید کرد: ما در حوزه علمیه کتاب درسی نداریم و هیچیک از کتابهایی که در حوزه تدریس میشود معیارها و استانداردهای کتاب درسی را ندارد، کتابهای رسائل مکاسب و لمعه کتابهای پژوهشی بسیار خوبی هستند ولی کتاب درسی برای خود یک استاندارد مشخص دارد که وزارت آموزش و پرورش دقیقاً آن استانداردها را رعایت میکند.
وی درباره روش تصحیح متون و بخش جدیدی که به سمت اضافه میشود بیان کرد: ابتدا باید کتابی با عنوان روش تصحیح متون تألیف شود تا این
قم سرسلسله جنبان اتفاقات بزرگ است
مجید غلامی جلیسه در سخنان خود گفت: قم به واسطه پیگیریهای خیلی از دوستان سرسلسله جنبان خیلی از اتفاقات بزرگ است.
وی تصریح کرد: تا پیش از این انتشارات سمت یک کتاب از آقای دِروُش به اسم درسنامه فهرستنگاری نسخههای خطی عربی ترجمه کرده است که البته کتاب خیلی خوب و ارزشمندی با ترجمه روان جناب آقای مرعشی است. این کتاب یکی از شاخصترین کتابهایی است که تاکنون سمت در حوزه نسخ خطی منتشر کرده است.
جلیسه تاکید کرد: ما در حیطه فهرستنگاری نسخ خطی درسنامهای نداریم و آن چیزی که از آقای دروش ترجمه شده، با حال و هوای اروپا و با نگاه آقای دروش تدوین شده است. بسیاری از پژوهشگران، حتی مصححین و فهرستنگاران ما الان در مواجهه با گذشته منابع کهن عاجز هستند. بسیاری از منابع از الفهرست ابنندیم گرفته تا الذریعه آقابزرگ را نمیشناسند و ارتباطی ندارند.

باید مراقبت کنیم موازی کاری انجام نشود
حسن رجبیان عضو مکتا در بخشی از این نشست پیشنهادی ارائه کرد و گفت: لازم است که در شبکههای اجتماعی یک کانال اطلاعرسانی ایجاد شود و مطالب از آن طریق عرضه شود. دیگر اینکه مرکزی برای گردهمایی این گروه در نظر گرفته شود که به صورت متناوب و مستمر یکی از آقایان نسخهشناس حضور داشته باشند و افرادی که سوال یا مراجعهای دارند به صورت رو در رو حضور پیدا کنند.
وی تاکید کرد: این کار باید روی یک مرز مشخصی حرکت کند چون موسساتی که به صورت موازی در این زمینه فعالیت می کنند در کشور زیاد هستند و باید روی آن نقطه حساس که اینجا را متمایز میکند کار کنند؛ لذا باید روی خلأیی که باعث شده این گروه تشکیل شود کار شود و سعی شود کاری که انجام می شود در قالب تعریف شده خودش انجام شود تا میزان بهرهوری آن بیشتر شود.
نظر شما