دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۳۴
رونمایی از تالار بورس ملزومات چاپ/امکان ارتباط بی‌واسطه توزیع‌کننده و خریداران

در نشست خبری رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران از تالار بورس ملزومات چاپی رونمایی شد، در این تالار اقلام و کالاهای مورد نیاز فعالان چاپ عرضه شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نشست خبری رونمایی از تالار مجازی تخصصی صنعت چاپ با حضور احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران دوشنبه (۱۹ خردادماه) در اتاق اصناف تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست که با حضور خبرنگاران همراه بود، ابوالحسنی در سخنانی با اشاره به اهداف طراحی سامانه «کاهیوا» گفت: از ماه‌ها قبل، بحث تهیه و توزیع مواد اولیه، مشکل بخش زیادی از چاپخانه‌داران بود، بسیاری از همکاران برای تهیه کالا و اقلام مورد نیاز خود به مشکل برمی‌خوردند؛ بنابراین تالار مجازی تخصصی صنعت چاپ می‌تواند نوعی رقابت در میان توزیع‌کنندگان ایجاد کند.

وی ادامه داد: تصمیم گرفتیم یک سایت طراحی کنیم تا کالای مورد نیاز خود را تامین کنند. بنابراین سایت «کاهیوا» را پیش‌بینی کردیم تا اعضا و چاپخانه‌داران عضو شوند و از خدمات سایت بهره‌مند شوند.

ابوالحسنی، با بیان اینکه اگر چاپخانه‌ای قصد خرید اقلام مختلف را داشت، می‌تواند به این سایت مراجعه کند، گفت: این نیاز در سایت اعلام می‌شود و مشتری و خریدار با هم ارتباط مستقیم می‌گیرند؛ البته اطلاعات موجودی کالاها، محفوظ است.

وی ادامه داد: فعالیت در سایت «کاهیوا» موجب شکل‌گیری رقابت در میان صنف و فروشندگان می‌شود؛ وقتی رقابت ایجاد می‌شود می‌توانیم بازار را کنترل کنیم و کالاها نیز با تنوع مختلف در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد.

به گفته ابوالحسنی، هدف اصلی از طراحی سایت «کاهیوا» ارتباط مستقیم بین توزیع‌کننده و خریدار است؛ البته این امکان، نافی فعالیت تعاونی‌ها نیست و صاحبان فروشگاه‌های مختلف می‌توانند از مزایای سایت برای تامین اقلام زنجیره صنعت چاپ بهره‌مند شوند.

ابوالحسنی همچنین درباره نگرانی برخی فروشندگان بازار گفت: دغدغه‌ای برای فروشندگان خُرد ایجاد می‌شود، اما آن‌ها هم می‌توانند به سایت بیایند و در آن عضو شوند و برای بازدهی بیشتر، سود خود را کاهش داده اما حجم بیشتری بفروشند.

در ادامه این نشست، صالحی، یکی از بنیان‌گذار «کاهیوا»، گفت: این سایت پلتفرمی است که خریدار می‌تواند کالای مورد نیاز خود را ثبت کند. این درخواست به همه فروشندگان حاضر در سامانه ارسال می‌شود و با ارائه قیمت و شرایط خرید، خریدار می‌تواند از بین مجموعه‌های مختلف، کالای مدنظر خود را تهیه کنند.

وی ادامه داد: حق عضویت سه ماهه ۱۵ میلیون تومان، ۶ماهه ۲۰ میلیون تومان و یک‌ماهه پنج میلیون تومان است که به مناسب آغاز فعالیت یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، تمرکز اصلی بر چاپخانه‌های بزرگ است؛ چون برای خریداران خُرد که تعداد خرید کمتری دارد، عضویت به‌صرفه نیست. فروشندگان هم فروش خُرد ندارد اما برای چاپخانه‌های بزرگ کاربرد بیشتری دارد.

صالحی گفت: برای ثبت‌نام، پیش‌بینی‌های مختلفی انجام شده است؛ ازجمله اینکه خریدار و فروشنده در بخش ثبت‌نام، مجوز خود و کد سامانه شاهکار را باید ارائه دهند، البته اجباری نشده است.

به گفته وی، در این سامانه امکان چت خصوصی بین خریدار و فروشنده فعال است، تا اگر نیاز به توضیحات بیشتری بود یا مشتری به دنبال شرایط یا قیمت پایین‌تر بود در این بخش مذاکرات خود را انجام دهد.

در ادامه این نشست علی نجفی، فعال حوزه چاپ گفت: یکی از دغدغه‌های من به عنوان چاپخانه‌دار این است که وقتی به یک کالا احتیاج دارم، نیاز خود را در این پلتفرم اعلام می‌کنم و فروشندگان می‌توانند موجودی خود را به همراه قیمت و شرایط اعلام کنند.

وی افزود: چاپخانه‌ها تعامل و ارتباطی با هم ندارند و از موجودی و قیمت یکدیگر مطلع نیستند، در این میان چاپخانه‌دار می‌تواند از هرکس ارزان‌ترین و نزدیک‌ترین شرایط را داشت، خرید کند.

به گفته این چایخانه‌دار، علاوه بر این می‌توان یک گزارش روزانه شفاف و مشخص از میزان خرید داشت؛ از خارج کشور هم امکان رصد وجود دارد.

ابوالحسنی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا درباره نیازسنجی از چاپخانه‌داران و توزیع‌کنندگان ادامه داد: در صحبت‌هایی که پیش از این با همکاران خود داشتم بارها به نیاز خود در این حوزه اشاره کرده بودند و مطمین هستیم از سامانه استقبال خواهد شد؛ به همین دلیل هم اتحادیه پای کار آمده است.

نجفی نیز در پاسخ به سوال دیگری درباره سود و درصد این تالار مجازی گفت: اصلاً درصدی گرفته نمی‌شود و درآمد سامانه از حق عضویت‌ها خواهد بود. پیش‌بینی شده طبق سایر پلتفرم‌ها و سایت‌هایی از این دست، شرایط به گونه‌ای خواهد بود که چاپخانه‌دار به این سامانه نیاز پیدا می‌کند.

به گزارش ایبنا، نخستین تالار مجازی تخصصی صنعت چاپ با هدف ایجاد زمینه‌ای امن، هوشمند و بی‌طرف برای خریداران و فروشندگان مواد مصرفی همچون کاغذ، مقوا و مرکب رونمایی شده است. این پلتفرم با تمرکز بر حل چالش‌های کلیدی صنعت چاپ ازجمله نوسانات قیمتی، نبود شفافیت و محدودیت دسترسی به بازار یکپارچه، طراحی شده است.

تمرکز این تالار صرفاً بر ایجاد بستری امن و هوشمند برای فعالان زنجیره تأمین صنعت چاپ در سراسر کشور است. جامعه خریداران و فروشندگان آن نیز از تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان از کوچک تا بزرگ تا چاپخانه‌های سراسر کشور می‌توانند در این تالار تخصصی حضور داشته باشند.

اطلاعات به صورت رمزنگاری شده بین خریدار و فروشنده محافظت می‌شوند.

دسترسی به جدیدترین قیمت‌های بازار، امکان مقایسه و انتخاب هوشمند و فرآیند سریع استعلام و ثبت سفارش از جمله مزایای این سامانه به شمار می‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

پربازدیدترین

تازه‌ها

پربازدیدها